Harley-Davidson 2010

Nieuw tijdperk

Als Harley-Davidson nieuwe motoren presenteert, dan beperkt het nieuws zich doorgaans tot aanpassingen aan bestaande modellen of de introductie van een retromodel. Voor het jaar 2010 heeft de Amerikaanse fabrikant echt iets te melden. Een nieuw zwaarder blok: de Twin Cam 103. Voorlopig krijgt alleen het topmodel dit blok van 1690 cc.

“Voldoende.” Dat is het antwoord, als je bij Harley-Davidson vraagt hoeveel pk de V-twin van een motorfiets levert. Soms wil iemand er wel iets meer over vertellen en dan krijg je te horen: “Meer dan genoeg.” Voor het modeljaar 2008 hebben we bij grote uitzondering wel een keer antwoord gekregen. Het vermogen van de Twin Cam 96 was toen voor de meeste modellen 70 pk bij 5300 tpm. Pk’s vinden de Amerikanen echter niet zo belangrijk. Bij hen gaat het om koppel. Want dat geeft aan of je de straatstenen uit de weg kunt trekken. Dat is veel belangrijker.
Rijdend op de nieuwe modellen voor 2010 door de staat South Dakota begin je toch een beetje begrip te krijgen voor dat merkwaardige idee om nimmer de pk’s op te geven. Op weg naar Sturgis, waar jaarlijks het grootste motorfeest van de USA wordt gehouden, komen we duizenden Harley-rijders tegen. Stuk voor stuk proberen ze indruk te maken met opgetuigde motoren, tattoo’s, vreemde uitmonsteringen en keihard uitlaatgeluid. De Easy Riders zijn los. We zitten midden in het Wilde Westen. Ze voelen zich stoer en vrij op hun bikes. Maar jong en oud houdt zich opvallend braaf aan de snelheidsbeperkingen. Een enkele outsider durft een paar mijl harder te gaan. Niemand rijdt echter te hard. Lekker rustig cruisen ze over de prachtige wegen door de Black Hills.
Koppel. Daar draait het om bij de motorcowboys. Indruk maken als je wegscheurt. Dat vinden ze mooi. Onderin, bij een laag toerental, moet je kracht hebben. De gaskraan gaat weer dicht als de maximaal toegestane snelheid op de klok staat. Dus kijkt een Amerikaan naar de opgave van het koppel. En de fabrikant gaat ervan uit dat de rest van de wereld er net zo over denkt.

Twin Cam 103
Voor Amerikaanse begrippen zitten we dus helemaal goed op de nieuwe Electra Glide Ultra Limited die voorzien is van de nieuwe Twin Cam 103. Een tweecilinder met een inhoud van 103 kubieke inch ofwel 1690 cc. Hij heeft een maximum koppel van 136 Nm bij 3500 tpm. Dat is 11% meer dan het 96-blok presteert. Kijk, dan val je tenminste op. Bij de start vanuit stilstand maak je indruk met zo’n ding. Daarna kun je net als ieder ander braaf gaan cruisen bij 45 mijl per uur (72 km/h) en 55 (89) op de binnenwegen of hooguit 75 m/h (120) op de Highway.
De Twin Cam 103 hangt heel soepel aan het gas. Hij loopt mooier en beter dan de 96 waarmee de overige modellen zijn uitgerust en het 110-blok waarmee huistuner CVO (Custom Vehicle Operations), de officiële huiscustomizer van H-D, de speciale edities uitvoert. Performance en souplesse zijn de juiste woorden die bij de nieuwe 1,7-liter twin passen. Uiteraard draagt de sequentiële elektronische brandstofinjectie (ESPFI) in combinatie met het twee jaar geleden verbeterde uitlaatsysteem bij aan het regelmatige draaien van de machine. Maar dit blok loopt werkelijk verrassend anders dan het kleinere en het grotere blok met dezelfde slag. Alleen de boringen verschillen. Boring x slag van de Twin Cam 96 (1584 cc) is 95,3 x 111,1. Het 103-blok (1690 cc) heeft een boring van 98,4 mm. De 110 (1900 cc) is opgeboord tot 101,6 mm. Afhankelijk van het type motor verhouden de koppels zich van 131 tot 135 en 150. Geen gigantische verschillen. Maar het verschil in beleving is enorm. Je voelt het al als je wegrijdt in de eerste versnelling en dat goede gevoel groeit verder naarmate je verder opschakelt.
Voor dat schakelen is de in 2008 verbeterde Cruise Drive-zesversnellingsbak gemonteerd. Die heeft voor het nieuwe modeljaar een schuinvertande vijfde versnelling gekregen zodat hij nog vloeiender schakelt. Ja, ja, de techniek schrijdt voort bij Harley-Davidson. Nu we het daar toch over hebben, wat te denken van Brembo-remmen met dubbele schijven van 300 mm voor en een enkele van dezelfde maat achter. Dat remt uitstekend en bovendien zit er op deze fraaie Limited-uitvoering ABS. De Limited wordt geleverd in two-tone kleuren, heeft verwarmde handvatten en is uitgebreid behangen met ruime koffers. Het 80 watt Harmon-Kardon-audiosysteem zorgt onderweg voor de nodige afleiding. Kortom, alles op dit nieuwe vlaggenschip is top. Dat kost wat, maar dan heb je ook iets.

Wide Glide terug
Na een afwezigheid van twee jaar is de Dyna Wide Glide weer terug op de Europese verkooplijsten. De prijs is € 16.995. Harley-Davidson noemt het een nieuw model in old school chopperstijl. Dat wil zeggen, je herkent er nog steeds de oude Wide Glide in. Ditmaal is hij uitgevoerd met een dragstuur, waarin de bedrading keurig is weggewerkt. De naar voren geplaatste voetsteunen verplichten je wel in een bepaalde houding op de motor te zitten. Ook dit model wordt aangedreven door de Twin Cam 96 (1690 cc) en heeft de vernieuwde zesversnellingsbak met schuinvertande 5 gekregen. Door de lage voor- en achtervering is een zadelhoogte van slechts 680 mm verkregen. Dat is ideaal voor mensen die niet zo lang zijn. De vering van de Wide Glide is keihard. Elk ribbeltje en elke oneffenheid in de weg wordt zonder pardon doorgegeven tot in het diepst van je botten. Daar moet je ernstig rekening mee houden als je kiest voor een dergelijk model. Hij stuurt prima, maar het comfort is Spartaans te noemen.

Fat Boy Special
Nee, dan de nieuwe Fat Boy Special. Ziet er ongelooflijk stoer uit, stuurt goed en is ook nog comfortabel. Kost natuurlijk wel iets meer. Voor € 23.295 staat hij in de prijslijst. Hij is matzwart en afgewerkt met gesatineerd chroom op het blok, de dempers en de bullet hole gietaluminium wielen. Dat ziet er allemaal heel smaakvol en ook bijzonder stoer uit. Op deze Special een smaller stuur dan de gewone Fat Boy, namelijk een mini-beach, waarin de bedrading netjes verborgen gaat. Je voeten kun je op nostalgische sikkelvormige treeplanken plaatsen. Heerlijk om zo af en toe eens te kunnen verzitten. De dikke banden (voor 140 mm en achter 200 mm) onderstrepen de bodybuilderslook van deze Vette Jongen. Uiteraard heeft dat kamerbrede rubber invloed op de stuurkwaliteiten van de Special. Het vergt wat meer werk om hem de bochten door te loodsen. Qua vering is het op deze softail prima toeven. De brede voorvork in combinatie met de onder het frame verborgen achterveer zorgen voor behoorlijk comfort.
Voor modeljaar 2010 heeft ook deze nieuweling nog het Twin Cam 96-blok. Met daarbij de aangepaste Cruise Drive-zesbak. Het zal ons niets verbazen als de Fat Boy Special of een verbeterde uitvoering ervan in de komende jaren op de markt komt met de nieuwe Twin Cam 103. Harley-Davidson doet daarover nog geen uitspraken, maar het heeft er alle schijn van dat alle Big Twin-modellen in de toekomst de zwaardere motor krijgen. Het blok is stijf opgehangen in het frame en daarom voorzien van balansassen. Dat scheelt een heleboel getril. Hetgeen uiteraard ten goede komt aan het comfort.
Als we een keus moeten maken uit het nieuwe aanbod van Harley-Davidson, dan geniet de Fat Boy de voorkeur. Qua prijs, beleving en rijplezier scoort die de meeste punten.

Wil je nog meer?
Bij Harley-Davidson kun je altijd je wensen nog verder vervullen. Door je splinternieuwe motorfiets naar eigen wens en smaak te behangen met schitterende accessoires. Of… schaf meteen een getunede en opgepimpte motor aan uit de serie CVO. Custom Vehicle Operations, zeg maar de huistuner van Harley-Davidson, heeft voor komend jaar vier limited modellen op de markt gebracht. Het zijn de CVO Softail Convertible, CVO Street Glide, CVO Ultra Classic Electra Glide en CVO Fat Bob. Al deze speciale modellen zijn uitgerust met de Twin Cam 110 (1800 cc), het blok met de grootste cilinderinhoud van Harley-Davidson. Met als resultaat op twee van de vier nieuwe CVO’s een koppel van 150 Nm bij 3500 tpm. En daar doe je het natuurlijk voor.

Tekst: Arie Blokland, foto’s: Henny Stern, James Wright, Frank Ratering
 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Vorig artikel

KTM 530EXC

Volgende artikel

Yamaha Black X-Max 250

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL