Harley-Davidson V-Rod Muscle

Spierbundel

Met een motorinhoud van ‘slechts’ 1250 cc zou je de Harley-Davidson V-Rod Muscle in de middenklasse van het cruisersegment moeten plaatsen. Maar dit is een powercruiser en dan kom je echt in een ander rijtje terecht. Welk rijtje? Na enkele honderden kilometers weten we het nog steeds niet, want dit is echt een apart geval.

Je hoeft er nog geen meter mee te rijden en hem zonder draaiende motor te laten pronken om al heel veel indruk te maken met de Harley-Davidson V-Rod Muscle. Deze breedgeschouderde powercruiser met aan beide zijden een dikke chromen uitlaatpijp, de gedrongen V-twin in het hart van het frame en het kamerbrede rubber aan de achterkant straalt stilstaand al heel veel kracht uit. Dat slaat bij de een om in een averechtse aversie tegen het model, een ander vindt hem de mooiste Harley die er bestaat. Een middenweg is er doorgaans niet. Heel erg mooi, of heel erg lelijk. Maar zelfs in het laatste geval zie je de kijkers smelten als de eerste klap in de cilinders wordt gemaakt en de draaiende motor vervolgens een fraai geluid laat horen. We laten ze in verwondering achter. Kleng! In de eerste versnelling dat ding en wegwezen. We gaan genieten van 123 pk en 115 Nm koppel. Via de grote luchtgaten op wat de tank lijkt, maar niet is omdat die onder het zadel zit, worden de cilinders volgezogen met de nodige lucht. Beetje benzine erbij, nou ja een beetje, gaandeweg zal blijken dat deze spierbundel zijn kracht niet alleen uit de lucht haalt. Hij lust een flinke slok. Van het mengsel dat door het sequentiële elektronische brandstofinjectie-systeem wordt samengesteld ontstaan de machtige klappen in de stalen potten. Dat leidt tot een explosieve start en keer op keer tot een geweldige acceleratie. Puur genieten van brute kracht waar je als berijder je handen vol aan hebt om dat in toom te houden, maar het blok in de juiste proporties weet over te brengen op de aandrijfriem en het achterwiel. Zorg dat je de touwtjes in handen houdt, want anders gaat deze bodybuilder er ongenadig met je vandoor. Het is vooral zaak de Muscle emotioneel de baas te blijven. Want het is een opzwepend ding.

Strak weggedrag
Technisch is het helemaal niet moeilijk de regie in eigen handen te houden. Het gas is heel goed te doseren. Dat heb je volledig in eigen hand. Schakelen doet deze Harley-Davidson uitstekend. Mede dankzij de slipperclutch kun je soepel op- en terugschakelen. Vorig jaar al werden de Rods voorzien van een koppeling die veel lichter te bedienen is. Ook de remmen laten zich licht bedienen. Bovendien hebben alle VRSC-modellen tegenwoordig Brembo-remmen met dubbele schijven voor en een enkele achter. Plus een bij Harley-Davidson in eigen huis ontwikkeld ABS-systeem. Het vloeistofgekoelde Revolution-blok dat in samenwerking met de Duitse sportwagenfabrikant Porsche werd gebouwd is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De 60°-twin is opgehangen in rubbers. De brandstoftank, die onder het zadel zit, draagt bij aan het lage zwaartepunt van de fiets dat op zijn beurt een goede invloed heeft op de stabiliteit. Ook het stijve hydrogevormde perimeterframe heeft een gunstige invloed op het strakke weggedrag van de V-Rod.

Vooruit naar achteren
We hebben al zo vaak duidelijk gemaakt dat naar voren geplaatste voetsteunen dikwijls nadelig zijn voor het zitcomfort. Met name als je tijdens een lange tocht in een gedwongen houding moet zitten slaat de vermoeidheid in rug en benen toe. Nou gaan we niet beweren dat Harley-Davidson zo goed naar ons luistert, maar een feit is wel dat op de Muscle Forward Pulled Back Pedals zijn gemonteerd. Ofwel de vooraan geplaatste voetsteunen zijn een stukje naar achteren getrokken. Dat scheelt een boel. De zithouding wordt daardoor een stuk relaxter. Mede door het lekkere steuntje in de rug van het zadel. Wat ons betreft een eenpersoonszadel. Je kunt op deze Rod wel met z’n tweeën zitten, maar dat aflopende zitje achter het riante zadel is niet echt geschikt voor iedere passagier. Zit je aan het iets omhoog geplaatste stuur, dan is het goed vol te houden op de Musle. Hoewel hij bruut met zijn krachten omspringt kun je er ook heerlijk mee cruisen. Sturen vereist de nodige inzet van de rijder, want door de lange wielbasis, de vorkhoek van 34° en de brede achterband ontkom je uiteraard niet aan onderstuur. Geen probleem. Dat hoort er gewoon bij. Net als de zilverkleurige wielen van gietaluminium, de led-knipperlichten, het led-achterlicht, het fraai gestileerde dashboard en het Smart Security System. Dat laatste zorgt ervoor dat je mooie Harley altijd vanzelf op alarm gaat zodra je enkele stappen van hem verwijderd bent en hij zachtjes tikkend staat af te koelen na een fijne rit.

Tekst: Arie Blokland, foto’s: Lucas Verbeke

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?