Honda CB600F Hornet

Scherpschutter

Hoe klein de wijzigingen aan de 600cc-Hornet ook mogen zijn, de Honda vaart er wel bij of beter gezegd rijdt er wel bij. De verbeterde omgangsvormen maken deze Hornet messcherp.

In 2007 ging het naked bike-concept van de Hornet volledig op de schop. Weg met de styling die nauw verwant was aan de motoren uit het tijdperk van de discomuziek. Een scherpe snit kwam daarvoor in de plaats, waarbij de nadruk toevallig of moedwillig op de voorkant van de motor kwam te liggen. Met deze spitse styling moet ook het 2009-model het doen, maar dan met subtiele of minder subtiele wijzigingen. Geraffineerd is het biesje dat op de nieuwe versie de tank en het neusje siert. Ronduit rigoureus is de nieuwe kleur waarin de Hornet in 2009 ook verschijnt, te weten: Pearl Acid Yellow. Vorm daar zelf je mening over. Naast de uiterlijke veranderingen is er iets belangrijkers te melden en dat heeft betrekking op de vering. Zowel aan de voor- als achterkant valt er meer naar persoonlijke voorkeur in te stellen. De voorkant is niet alleen stelmogelijkheden van de veervoorspanning rijker maar ook een instelbare uitgaande demping, terwijl aan de achterkant alleen stelmogelijkheden voor de uitgaande demping zijn toegevoegd. De veervoorspanning van de monoschokdemper was namelijk al instelbaar. Met deze nieuwe veerelementen moet de Honda nog beter gaan sturen, en sturen dat deed de oude al goed.

Speciaal uiterlijk
Het model waar we het been overheen zwaaien is een special-edition, en dat merk je als je op het puik zittende zadel plaatsneemt. Dat is niet van ordinair kunstleer maar van het chique alcantara, in een tweekleur om het luxegevoel nog eens extra te onderstrepen. Het speciale zit hem verder ook alleen in de aankleding van de fiets. De naald van de analoge toerenteller wijst 2500 toeren aan als de motor in de ochtendkou tot leven komt. Deze verhoogde stationairstand houdt de Hornet vast tot de motor warm is en dat duurt vrij lang. Daarna loopt de motor stationair mooi rond en is de gasreactie alert vanalerte vaan aard. Heel vanzelfsprekend rollen de eerste meters onder de motor door en dat is meteen een van de krachtigste wapens van de Hornet. De zithouding is neutraal en in ergonomische zin prima, de gasreactie zoals gezegd goed, het vermogen komt soepel uit het krachthonk en de koppeling laat zich licht en duidelijk bedienen. Zelfs de minst geoefende motorrijder is hiermee in staat op een volle boulevard zonder problemen van de plek te komen en dat scheelt heel wat zweetkringen in het leren pak.

Vanzelfsprekend
Minstens net zo vanzelfsprekend en daardoor tegelijkertijd indrukwekkend zijn de prestaties van de nieuwe Hornet als hij een bocht door moet. Zo licht als een veertje stuurt de motor in en tijdens vervolgens is het de rest van de bocht toont hij zich een akelig stabiele partner, waarbij het niet uitmaakt of de bochten elkaar op de vierkante meter opvolgen of dat je eindeloos op één oor lijkt te liggen. Als op rails gaat de Hornet daar heen waar je hem wilt hebben.Het valt op dat de vering dit stuurgedrag nog beter ondersteunt dan het model uit 2008. Vooral de monoschokbreker aan de achterzijde is meer geënt op sportief stuurwerk. Het nadeel hiervan is dat de forse ingaande demping ten koste gaat van het comfort, want het rijwielgedeelte toont zich nu een prima geleider van hobbels in het wegdek naar de rijder. Maar dit compromis sluit je zoals gezegd niet voor niets, want het stuurgedrag is subliem.

Niet constant
Minder perfect blijkt de werking van de vier-in-lijn, afkomstig uit de CBR600RR, als we de Honda inzetten als woon-werkmachine. Om precies te zijn is het de injectie die een steekje laat vallen. Bij een gelijkblijvende stand van het gashendel is de inspuiting blijkbaar niet constant, want de snelheid zakt heel langzaam zo’n 5 km/h terug, waardoor je weer gas moet geven om op de gewenste snelheid te komen. Deze cyclus blijft zich eindeloos herhalen. Dit gedrag merken we op provinciale wegen op, maar ook bij een hoger tempo op de snelweg. Strekken de wegen zich niet tot de horizon uit en vraag je gevarieerde krachtsinspanningen van het motorblok, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Onder de 7000 toeren is het niet heel rap maar wel vloeiend, daarboven zit er wel degelijk een flinke spurt in de viercilinder en loopt de snelheid gemakkelijk op. Het gecombineerde ABS weet met deze snelheden wel raad, maar dat wisten we al, want bij het 2008-model staat hetzelfde systeem garant voor een stevig potje ankeren. Het gevoel in het hendel is goed, zodat je met de juiste kracht kunt starten met remmen.

Sportiever
Met de doorgevoerde wijzigingen kun je de Honda CB600F Hornet nog sportiever belasten dan zijn voorganger voordat je zijn grenzen bereikt. Het mooie is dat hiervoor geen concessie aan de andere kant van de inzetbaarheid nodig is, want ook rustig toeren gaat de Hornet nog steeds gemakkelijk af. Simpelweg een breder prestatiegebied. Jammer dat de injectie niet heel constant is als je dat wel verlangt, maar onder alle andere omstandigheden is de krachtbron vlekkeloos. Honda zet dus weer wat hoger in op het zwaar bevochten en populaire naked bike-segment.

Tekst: Barry van Amersfoort, foto’s: Rick Jansen

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?