Honda VFR800 VTEC

Twee halen, één betalen

Nederlanders zijn gek op aanbiedingen. Uitverkoopacties lopen regelmatig uit op massale knokpartijen. Het is daarom ook niet gek dat de Honda VFR800 VTEC al jaren goed verkocht wordt.

In 1979 kwam Honda in de vorm van de NR500 voor het eerst met een V4 op de proppen. Daarna kwamen roemruchte modellen als de RC30 en RC45. Nu, dertig jaar later is deze blokconfiguratie actueler dan ooit met de komst van een nieuwe V4, waar Honda ons al geruime tijd voor aan het opwarmen is. Tot die tijd moeten we het doen met de VFR800 VTEC. En dat is absoluut geen straf. Vooral het VTEC-systeem, wat staat voor Variable Valve Timing en Lift Electronic Control, werkt verslavender dan welke vorm van nicotine dan ook. Volgens Honda springt de VFR dankzij dit systeem efficiënter om met brandstof. Als je ‘m als een gewone motor behandelt zal dat ook vast wel zo zijn aangezien je tot 6600 toeren slechts twee van de vier kleppen gebruikt. Maar of je wilt of niet, elke keer zoek je het punt op waar de VTEC een flinke zet in de rug geeft en dan natuurlijk het liefst vol gas. Overigens gaat het omschakelen van twee naar vier kleppen haast ongemerkt. Een fractie van een seconde houdt de motor even in, alsof de benzine op is, om er vervolgens in gestrekte draf vandoor te gaan. Verwacht daarbij geen supersportachtige taferelen waarbij het alle hens aan dek is, maar gaaf blijft het wel. Voordat de VTEC inschakelt voelt de Honda tam aan, zeker voor een 800.

Actieradius 300 km
Doordat de benen precies vallen in de kappen op de tank, de knieën licht zijn gebogen en niet het complete lichaamsgewicht op de polsen hangt, kun je grote afstanden afleggen. Zeker in combinatie met het comfortabele zadel en de riante tankinhoud. Tijdens een redelijk rustige rit over de met flitsers besprenkelde A2 schommelde het gemiddelde verbruik rond de 1 : 18. Met een tank waar maar liefst 22 liter in kan kom je dus een serieus eind. Zelfs na een snelle rit over de Autobahn alsmede de Duitse binnendoorslingerwegen met goed asfalt wees het benzinebonnetje uit dat de VFR op één liter ongeveer veertien kilometer kan knallen. Dat is nog altijd een actieradius van ruim 300 kilometer! Overigens gaat het reservelampje al branden als er nog vier tot vijf liter 95 ongelood aan boord is. Je hebt dan nog ruim de tijd om een tankstation op te zoeken. Wellicht heeft Honda er daarom voor gekozen om op minimale wijze aan te geven dat het sap bijna op is. Alleen het laatste streepje van je benzinemeter knippert flauwtjes op en neer. Aangezien het dashboard niet echt goed afleesbaar is, al dan niet met zon in de rug, iets om goed rekening mee te houden. Aan dit instrumentpaneel kun je verder goed zien dat de VFR al een tijdje meedraait, want dit komen we tegen op veel modellen die inmiddels al lang niet meer van de productieband lopen.

Zijkoffers
Dat de VFR weldegelijk een sport-tourmotor is, blijkt als de snelweg links wordt gelaten. Het sturen gaat redelijk licht, neutraal en zeker trefzeker. Je voelt je er dus, en daar komt-ie weer, snel op thuis. Een eigenschap van Honda die dicht tegen het clichéachtige aanzit, maar ongelooflijk waar is. Ook de vering en demping zijn gewoon goed. Qua grondspelling zit het ook goed en dat is erg fijn gezien de goede stuureigenschappen. Het blok loopt bijna trillingsvrij. Alleen net voordat het VTEC-systeem inschakelt nemen de vibraties toe. Irritant wordt het nooit, het is meer een aanzet om nog iets meer gas te geven. Tijdens de fotosessie waarbij een constante snelheid van levensbelang is (of je moet ruzie willen hebben met de fotograaf en zijn gigalens) kwamen er een paar milieudipjes aan het licht. Gezien alle strenge regels waaraan een fabrikant tegenwoordig moet voldoen, kun je dit Honda amper kwalijk nemen. Daarnaast merk je dit niet in het dagelijkse verkeer en kun je het makkelijk oplossen door de prima werkende versnellingsbak aan het werk te zetten.
Niet alleen de bestuurder, ook de eventuele passagier zit goed op de VFR. De knieën zitten iets meer opgevouwen, maar dat is ook het enige minpunt. Geniaal zijn de twee ‘handvatten’ voor de duopassagier. Hierdoor merk je, zeker bij het aanremmen, amper dat er iemand achterop zit. Doordat de grepen mooi vormgegeven zijn, storen ze bij het aanzicht geen moment. Op het door ons geteste model zitten twee zijkoffers. Tijdens de trip naar Duitsland zaten deze goed vol gepropt om te kijken hoe dat rijdt. De conclusie is kort: je merkt het niet. De bagageruimte is verder uit te breiden met een topkoffer en een tanktas, zodat je bijna je complete huishouden erin kunt proppen. Handig is dat je de veervoorspanning zowel voor als achter (middels een makkelijk bereikbare stelknop) kunt instellen. Achter kun je daarnaast ook de uitgaande demping regelen.
Is het dan allemaal hosanna? Nee, want de prijs is behoorlijk fors. Hij staat voor 14.790 euro in de prijslijst. Dit is exclusief ABS à 1250 euro en de afleveringskosten. Ook moet je van de kleur wit houden, want het is de enige versie waarin de 800 geleverd wordt. Feit is dat de Honda VFR800 VTEC, ondanks de komst van een mogelijke opvolger, nog altijd springlevend is.

Het VTEC-systeem werkt verslavender dan nicotine.

Tekst: Marien Cahuzak, foto’s: Lucas Verbeke

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?