Introductie Harley-Davidson 2010-modellen

Toekomstmuziek

Ook bij Harley-Davidson heeft de recessie keihard toegeslagen. Desondanks blijft de blik gericht op een betere toekomst. Met de nieuwe Electra Glide Ultra Limited en een nieuw blok toont de Amerikaanse fabrikant waar het in de nabije jaren heen gaat.

Fabrikanten vertellen nooit wat er de komende jaren aan nieuwe modellen uit de fabriek zal rollen. Dat zijn altijd zwaar bewaakte geheimen. De ontwikkeling van nieuwe onderdelen, complete frames en motorblokken wordt voor de concurrentie zeer ernstig verborgen gehouden. Hetzelfde geldt voor de ontwerpen van nieuwe motorfietsen. Pas als het product helemaal klaar is en voldoende is getest, mag het nieuws in de openbaarheid worden gebracht.
Harley-Davidson is altijd vroeg met de nieuwe modellen. Ook dit jaar weer. Voor 2010 presenteert het merk drie nieuwe Big Twins en vier nieuwe modellen in de lijn van huistuner CVO (Custom Vehicle Operations). De Dyna Wide Glide is na twee jaar weg te zijn geweest uit Europa weer terug in de modellenreeks. In de Softail-lijn presenteert de Amerikaanse producent een stoere Fat Boy Special.
Een werkelijke topper voor 2010 vinden we in de Touring-serie: de Electra Glide Ultra Limited. Die is uitgerust met een nieuwe Twin Cam 103, een blok met een inhoud van 103 kubieke inch ofwel 1690 cc. Is dit een voorbode van wat komen gaat? Krijgen we na de Twin Cam 88 en 96 nu de periode 103? Is dit toekomstmuziek? Ze weten het wel bij Harley-Davidson, maar niemand is bereid zijn mond voorbij te praten. Een glimlach is het antwoord dat geen ontkenning of een bevestiging omvat. Dus lijkt de kans meer dan groot dat in het modeljaar 2011 of 2012 alle Big Twins zullen worden uitgerust met dit nieuwe 1,7-liter blok.
De 103-twin werd de afgelopen jaren al gebruikt bij Custom Vehicle Operations voor de CVO-lijn. De huistuner van Harley-Davidson monteert inmiddels de Twin Cam 110, een blok met een inhoud van 1800 cc, in vier nieuwe CVO-modellen. Dat er binnen enkele jaren voor de gewone Big Twin-modellen naar de 103-twin wordt overgestapt, ligt dus zeer voor de hand. Wellicht was het dit jaar al gebeurd als de wereldwijde recessie niet had toegeslagen.

Dalende verkoop
Harley-Davidson heeft in de hele wereld te kampen met dalende verkopen. In 2008 werden er nog 304.000 Harleys naar Europa verscheept, maar dit jaar zal dat naar verwachting teruglopen naar ongeveer 212.000 stuks. Waarschijnlijk zal het in 2010 nog niet veel beter gaan, dus moeten er vervelende maatregelen worden getroffen. Harley-Davidson heeft te maken met een teruggang van 25 procent. Dat valt nog alles mee als je beseft hoe hard de Amerikaanse auto-industrie het voor de kiezen heeft gekregen. Het betekent echter wel dat er dit jaar en volgend jaar ontslagen zullen vallen. In totaal zullen 2.500 van de 10.000 medewerkers hun baan verliezen.
De lagere verkoopcijfers houden ongetwijfeld in dat er nog heel veel onderdelen voor de Twin Cam 96 in voorraad zijn en dat er zelfs complete motorblokken in de magazijnen liggen opgestapeld. Je gaat natuurlijk niet een zwaarder blok in alle nieuwe modellen zetten als er nog kratten vol met V-twins van het model 96 voorradig zijn. Die moeten eerst op. Had H-D dan niet beter helemaal kunnen wachten met dat nieuwe blok? Nee! Want met de Electra Glide Ultra Limited en de grotere inhoud van de CVO-twins toont de Amerikaanse fabrikant aan dat de blik ondanks de economische problemen gericht blijft op de toekomst. Een goede en gedurfde zet.

Smeuïg blok
Natuurlijk gaat tijdens de presentatie van de 2010-modellen in de Black Hills tussen Rapid City en Sturgis de grootste belangstelling uit naar de nieuwe koning van de Touring-serie. De Ultra Limited is eigenlijk een Ultra Classic Electra Glide die volgehangen is met de beste onderdelen en de mooiste accessoires die Harley-Davidson in huis heeft. Zoals Brembo-remmen met een dubbele schijf voor en een enkele achter (inclusief ABS), verwarmde handvatten, het H-D Smart Security System, een schitterende kofferset en een 12-volt-aansluiting. Alleen voor de Limited is speciaal two-tone lakwerk beschikbaar. Hij is voorzien van 28-spaaks gietaluminium wielen, waarvan de spaakvlakken met chroom zijn afgewerkt. Op het uitgebreide dashboard vind je titaniumkleurige klokken. Gebleven zijn de elektronische cruisecontrol, het audiosysteem en de geventileerde kuip met instelbare windgeleiders. Vorig jaar kreeg de Touring al het veel stijvere stalen frame.
Helemaal nieuw voor de reguliere modellijn is de Twin Cam 103. Dat blok is reeds uitgebreid beproefd door CVO. Er is echter wel een verschil, want de customs zijn veel ruwer getuned dan het blok dat in de Limited zit. In die laatste versie loopt de 1,7-liter twin als een zonnetje. Heel smeuïg en mooier en beter dan de 110-blokken (1800 cc) waarmee de CVO’s nu worden uitgerust. Met de 103-tweecilinder, die 11 procent meer koppel (totaal 136 Nm) levert dan zijn voorganger, stuurt Harley-Davidson in de richting van het nieuwe toeren.
Het in rubbers opgehangen motorblok, dat is gekoppeld aan een Cruise Drive-zesversnellingsbak, geeft rijder en passagier een totaal andere beleving. Nieuw voor het 2010-model is dat de tandwielen van de vijfde versnelling zijn voorzien van een schuine vertanding, waardoor het schakelen soepeler gaat. Technisch gezien maakt Harley-Davidson met de Limited opnieuw een flinke stap voorwaarts. Het uiteindelijke resultaat is een motorfiets die veel lichter te bedienen is, fijner stuurt en vooral comfortabeler rijdt. De prijs van 32.695 euro kan voor sommigen wellicht een drempel zijn, maar hij is het alleszins waard.

Ouderwets Harley-gevoel
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ouderwetse Harley-gevoel ver te zoeken is als je op de nieuwe Limited aan het cruisen bent. In dat opzicht zou je bijna moeten vaststellen dat hij de perfectie te dicht benadert. Harley-Davidson heeft voor de echte diehard gelukkig nog iets anders in huis. Bijvoorbeeld de Dyna Wide Glide, die weer in het Europese verkoopprogramma is opgenomen. Dit nieuwe model met dragstuur en forward-footsteps ziet er behoorlijk retro uit en geeft ook de ouderwetse kick van Harley-Davidson. Hij is uitgerust met de Twin Cam 96 (1584 cc), die bij 3.500 tpm een koppel levert van 126 Nm. Het in rubbers opgehangen blok is niet voorzien van balansassen. Als je start, begint het met twee flinke klappen onder je kont en vervolgens voel je de motor tot in de diepste vezels van je lichaam trillen. Deze nieuweling heeft ook de Cruise Drive-zesversnellingsbak met schuinvertande vijfde versnelling meegekregen. Dat is een vooruitgang. De lage voor- en achtervering doen als voorheen een aanslag op het comfort, want de Wide Glide is keihard afgeveerd. Je voelt elk ribbeltje in het wegdek en als je per ongeluk een wat grotere oneffenheid op je pad vindt, wordt dat pijnlijk aan je doorgegeven. Hij kost de helft van een Limited, ofwel 16.995 euro.

Mooi compromis
Wil je een stoere Harley-Davidson die je het ware gevoel geeft en toch ook enig comfort biedt, dan is de Fat Boy Special van 2010 een ware aanrader. Deze motor uit de Softail-serie kost 23.295 euro. Hij wordt geleverd in denim-black en is afgewerkt met gesatineerd (zeg maar dof) chroom. Heel mooi. De Fat Boy is uitgerust met de Twin Cam 96B. De B staat voor balansassen, die behoorlijk wat rust in de machinerie geven. Ook deze nieuwe motor is uitgerust met de verbeterde zesbak. Het rechte mini-beachstuur en de brede banden (voor 140 mm en achter 200 mm) in combinatie met de dichte bullet-hole aluminium wielen geven deze vette jongen een uiterst stoer uiterlijk. Qua looks zou je de Fat Boy 2010 een fraai compromis kunnen noemen tussen de rijk uitgeruste Limited en de behoorlijk basic uitgevoerde Glide. Daarmee doe je dit eigenzinnige model eigenlijk tekort, want het is werkelijk een stoere bike, die met een koppel van 125 Nm bij 3.500 tpm voor het nodige spektakel zorgt bij het wegrijden en de tussensprints. Met je voeten op de ruime treeplanken, min of meer weggedoken ‘in’ het lage zadel, heb je op dit al jaren zeer succesvolle model een goede zit. Door de strakke lijnen van het klassieke hardtail-frame zou je bijna vergeten dat de Fat Boy uit de Softail-familie komt. Komt nog bij dat de vering verborgen gaat onder het frame. Op deze fors ogende fiets heb je echter wel degelijk plezier van een goed werkende vering, die zorg draagt voor een comfortabel rijgedrag.

Dikke potten
Custom Vehicle Operations prsenteert voor 2010 vier limited-modellen. De CVO Softail Convertible (een echte boulevardcruiser), de CVO Street Glide (een Ultra Classic zonder troon en topkoffer), de CVO Ultra Classic Electra Glide (een motor met alles erop en eraan) en de kale CVO Fat Bob. Deze vier modellen zijn uitgerust met de Twin Cam 110 (1800 cc), het blok met de grootste cilinderinhoud die Harley Davidson in huis heeft. Om die grotere inhoud te verkrijgen, is de het basisblok (de 96) opgeboord van 95,3 mm naar 101,6 mm. De slag van beide motoren is 111,1 mm. Bij de Street Glide en Electra Glide komt daar een koppel uit van 150 Nm bij 3.500 tpm. De Fat Bob levert 134 Nm bij 4.000 tpm. De Convertible perst er bij slechts 2.500 tpm een koppel van 131 newtonmeters uit. Met andere woorden: op een CVO kun je behoorlijk wat indruk maken. Ze hebben duidelijk meer performance. Dat voel je en dat kun je laten zien. Het mooist van alle 2010-modellen loopt echter de Twin Cam 103 die onder de nieuwe Electra Glide Ultra Limited hangt. Wij zijn ervan overtuigd dat Harley-Davidson in de toekomst nog veel meer zal gaan doen met die nieuwe V-twin.

Tekst: Ross Peerless
Fotografie: Henny B. Stern

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL