Kawasaki ER-6f

Allrounder met Ninjabloed

Een nieuwe Ninja-look, sportievere prestaties en nog eenvoudiger te besturen. De beschrijving van de ER-6f klinkt als muziek in de oren! Sinds de introductie in 2006 is de 6f een beetje het ondergeschoven kindje geworden, maar dit jaar wil Kawasaki weer knallen met deze vernieuwde aangeklede versie van de ER-6n.

We rijden niet in een warm, ver land, maar gewoon in Maastricht en België. De heerlijke lente is immers alweer aangebroken. Nou, dat geldt dus niet voor de Ardennen! Regen en wind slaan om de oren en even zakt de moed me in de motorlaarzen. Totdat de ER-6f voor me staat. Door de agressieve styling ziet hij er zowat uit als een heuse sportmachine. Aantrekkelijk en uitdagend. Ik krijg meteen zin om op te stappen. Als ik hem start, begint niet alleen de motor te lopen. Tegelijkertijd begint de Garmin-navigatie de route uit te stippelen. Uit de demper van de ER-6f klinkt een mooie, bescheiden roffel. Het is tijd om de lente in België te trotseren. Maar dat valt al na enkele kilometers letterlijk en figuurlijk in het water. De Garmin blijft gewoon op het beginpunt van de route staan. Dan maar zonder navigatie of gewoon even het systeem opnieuw opstarten. Voilà, de route wordt weer netjes aangegeven. Al snel naderen de Ardennen en… jawel, sneeuw! Door dit witte goedje raak ik even het vertrouwen in de fiets kwijt, maar de 6f laat al snel blijken dat hij nauwelijks last heeft van de gladheid. De Bridgestone Battlax BT021R-banden, die zowel voor als achter zijn ingezet, houden voldoende grip op de wegen. De achterband zet wel een enkele keer een stapje opzij in deze omstandigheden, maar herpakt zich meteen weer. Hoewel we slechts enkele kilometers over de grens zijn, voelt België echt als het buitenland. Vooral door de indrukwekkende rotsformaties, kleine dorpjes, woeste rivieren en steile hellingen. Het is verschrikkelijk mooi om hier te rijden.

Sturen met gemak
De Ardennen is een prachtig gebied. Maar het zijn de vele verschillende bochten die de omgeving extra karakter geven. De ene keer heb je te maken met een fikse haarspeld, de andere keer moet je een lange doordraaier maken. Geen enkel probleem met deze Japanner. De verbeterde stijfheid van het frame is goed merkbaar. De motor stuurt lekker licht en strak, waardoor je elke curve met het grootste gemak instuurt. De motor beschikt over een 72 pk sterk blok, waarmee je sportief kunt rijden. Door het slanke ontwerp en het smalle motorblok is het mogelijk een sportieve houding aan te nemen. Voor de knieën is er genoeg ruimte door de uitsparingen van de tank en de kuip. Verwacht geen supersportkrachten, maar vooral op bochtige bergweggetjes kun je met fikse snelheden de motor behoorlijk plat leggen. Je kunt lekker vlot opschakelen, zonder dat de motor stil valt. Het koppelingshendel is een beetje stug en dat voelt prettig aan. Het schakelen gaat lekker soepel. De bak is geen enkele keer tijdens de rit in de neutraalstand blijven steken tussen de eerste en de tweede versnelling. Ten opzichte van vorig jaar is er gesleuteld aan de injectie, de ontstekingstiming is verbeterd en de motor is voorzien van een nieuwe katalysator. Dit zorgt voor meer vermogen onderin en een betere gasreactie. Je zult geen last hebben van onverwachte uitspattingen of bokkig gedrag van het blok. Het hele blok loopt soepeler en geleidelijker. Op de snelweg is de ER-6f ook een fijne reisgenoot. Hij is lekker wendbaar en heeft voldoende vermogen om tijdens inhaalmanoeuvres korte sprintjes te maken. Door het aangepaste ruitje, dat de wind grotendeels afbuigt, heb je weinig last van de wind, waardoor je niet door hebt dat je makkelijk over de 150 km/h rijdt. Gevaarlijk voor je rijbewijs dus! Door de redelijk rechte zithouding en omdat je niet opgevouwen zit, kun je het lang volhouden op deze 650cc‘er. Je krijgt niet snel last van je knieën, polsen of rug. Dat is zeker een pluspunt. De passagier heeft ook een fijne zit en aan de handgrepen kun je je goed vasthouden. De veervoorspanning van de achterschokdemper kun je instellen; handig als je met een passagier of veel bagage gaat rijden. De karakteristieke achterschokdemper valt direct op, omdat hij aan de rechterkant schuin is geplaatst. De wegen in de Ardennen zijn niet allemaal vlak te noemen, integendeel! Af en toe lijkt het alsof je een beetje offroad aan het rijden bent. De Kawa laat deze oneffenheden niet doorstuiteren naar de rijder. Het stuur en de voetpedalen zijn op rubberen steunen geplaatst en dit zorgt ervoor dat je minder vibratie hebt onder het rijden. In de dorpjes moet je af en toe flink in de ankers. De ene keer voor een behoorlijk gat in de weg, de andere keer voor een overstekende oude heer met wandelstok. Gelukkig hebben de dubbele 300mm-wave-remschijven vóór genoeg capaciteit om de motor snel tot stilstand te brengen. ABS is optioneel en doet zijn werk goed. Het wordt pas ingeschakeld als je het echt nodig hebt. De ER-6f met dit remsysteem kost € 500 extra. De 220mm-remschijf achter heeft iets minder remkracht, maar om bij te remmen voldoet deze prima. Naast de functionaliteit zien de remmen er ook nog eens fraai uit door de vormen. Dat past prima bij de Ninja-look van de ER-6f!

MotoGP-stijl
De fabrikant heeft aangegeven dat de ER-6f in de markt wordt gezet als jong, trendy en stedelijk. Daarin is Kawasaki zeker geslaagd. De doelgroep voor deze 650cc’er is de nieuwe motorrijder. De motor heeft een fijn, gemakkelijk rijgedrag. Je stuurt zonder problemen door de drukste steden en krapste bochten. De 6f heeft een lage zithoogte, namelijk 790 mm. Dit is voor beginnende rijders een groot voordeel, omdat het direct vertrouwen geeft. Maar heb je lange of juist kortere benen dan is het ook geen probleem, want Kawasaki heeft een hoger én een lager zadel op de markt gebracht voor deze motor. Voor mijn lengte van 1.75 meter is de zithoogte precies goed. De fabrieksafstelling van het koppelingshendel is daarentegen iets te groot voor mij. Gelukkig is de ruimte tussen handvat en koppeling supersnel en makkelijk aan te passen. Het remhendel is eveneens instelbaar. Alle functies van het dashboard, waaronder brandstofmeter, snelheidsmeter, klok, tripmeters en kilometerteller worden digitaal weergegeven. Het toerental wordt aangegeven met een staafgrafiek, zoals bij een GP-machine. De achtergrondverlichting is rood en helder. Het enige wat ontbreekt is een versnellingsindicator. Dat is erg jammer. Je moet nu eenmaal op de motor op veel dingen tegelijk letten: de borden volgen, op het verkeer letten, je snelheid en de flitsbrigade in de gaten houden en ook nog genieten van het uitzicht. Kortom; een versnellingsindicator is welkom. Dit geldt helemaal voor beginnende motorrijders en dat is toch wel een belangrijke doelgroep voor deze Japanner. Het uiterlijk van de 6f zal vooral sportmotorliefhebbers en jong publiek trekken. Op het eerste gezicht oogt hij als een sportmotor. De strakke en agressieve uitstraling geeft een knipoog naar de Ninja-modellen. De voorkant heeft het meest weg van de supersportreeks. De twee koplampen en het luchtkanaal in het midden van de kuip zorgen voor een stoere styling. Het windscherm is in een windtunnel ontwikkeld en staat onder een scherpe hoek. Het strakke design wordt extra gekenmerkt door de geïntegreerde richtingaanwijzers aan de voorkant en het led-achterlicht. De tank oogt groter dan bij het vorige model, dit is enkel om de stroomlijn te accentueren, want de inhoud is met 15,5 liter gelijk gebleven. Karakteristiek voor deze motor zijn het frame en de achterschokdemper. Bij de naked kun je het duidelijk herkenbare frame natuurlijk goed zien, gelukkig hebben de ingenieurs dit bij deze aangeklede versie niet verborgen, maar juist geaccentueerd door het kuipwerk. De hoekige spiegels staan redelijk ver naar voren, maar je kunt alles achter je prima volgen.

Allrounder
De Japanner oogt dan misschien wel als een sportmotor, maar het innerlijk heeft veel meer te bieden. Hij leent zich voor woon-werkverkeer, is een fijne reispartner, je kunt lekker de bergen in en allerlei bochten induiken of je kunt hem gebruiken om relaxed mee te cruisen. De rij-eigenschappen van de ER-6f maken de motor tot een echte allrounder, en het feit dat je er zo makkelijk mee wegrijdt maakt van deze Kawa ook nog eens een allemansvriend. Of je nu opstapper bent of een gevorderde, je zult aan deze 650cc’er echt veel fun beleven. Extra voordeel is dat je veel motor krijgt voor relatief weinig geld. Vanaf € 7698 is hij te koop. Leg je er € 500 bij, dan heb je de versie met ABS-systeem. Sinds de introductie werd de groene kleurstelling tot 2008 niet meer geleverd, omdat Kawasaki deze kleur vooral wil gebruiken voor de sportmodellen. Aangezien de 6f veel weg heeft van een Ninja, is dit jaar de opvallende groene kleur weer beschikbaar. Verder kun je kiezen uit zwart of blauw.

Accessoires
Windscherm met dubbele radius
Kentekenplaathouder
Buddyseat cover
Verhoogd en verlaagd zadel
Valblokken
Spiegels

Tekst: Marjo Muntjewerf, foto’s: Erik Tanghe

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?