Kawasaki ER-6F

 

 

DE F IS DOOD, LEVE DE F!

Het is nooit echt een succesnummer geworden, de ER-6f van Kawasaki. De sportieve toerder kon maar niet in de spotlights komen, mede te danken aan familielid N. Een serieuze vernieuwing volgde voor 2009, maar raakt de F daarmee ook zijn ietwat suffe imago kwijt?

Daar stonden ze ineens, drie jaar geleden. Kawasaki gooide enigszins verrassend twee nieuwe modellen in de ring, de ER-6-serie met een naakte (de N) en gekuipte versie (de F). Een gezellig en vrolijk draaiende staande tweecilinder zorgde ervoor dat je met plezier op beide ER-6’en stapte. Toch was het voor-namelijk de N die met zijn vreemde en gedurfde snuit ervoor zorgde dat alle aandacht op hem gevestigd werd. Maar wellicht had de naakteling juist z’n populariteit wel te danken aan zijn bekuipte broer, aangezien de F qua design er niet echt uitsprong, iets wat broederlief dus wel deed. En omdat je een redelijk gelijkwaardig pakket ontving, was de keuze voor een potentiële koper snel gemaakt. Er kwam een stoere N in de schuur te staan, niet zo’n suffe F.

Kawasaki dacht in 2006 de perfecte mix in huis te hebben, maar de klant besloot toch anders. De verkoopcijfers van de F vielen tegen, terwijl de N geregeld uit de showroom getrokken moest worden. Dat moest anders, moeten ze bij Kawasaki gedacht hebben. Na twee motor-seizoenen staat daarom een fris, nieuw duo klaar. De N ziet er wederom agressief en stijlvol (zie MOTOR 22/2008) uit, daar hoeft Kawasaki zich dan ook geen zorgen om te maken. Maar hoe zit het met de F? Heeft hij nu zijn sullige karakter verloren en is ’ie nu wel in staat om goede verkoopcijfers binnen te halen?

 
TE VROEG JUICHEN

Twee verschillende motoren, twee verschillende introducties. De nieuwe ER-6n werd positief bevonden op het zonnige Mallorca, z’n bekuipte broer mag indruk maken in de Belgische Ardennen. Klinkt wellicht een stuk minder aantrekkelijk, maar dit is bij uitstek wel het strijdterrein waar de F zich lekker moet voelen. Een mooi gebied, nu alleen nog lekker weer. En ook dat lijkt helemaal goed te komen, want een paar dagen voordat we aan de slag mogen met deze nieuweling kruipt de zon eindelijk uit zijn schulp na een lange winterslaap. Zo, dat werd tijd ook. Met mijn zomerhandschoenen al uit de kast getrokken, check ik nog eenmaal op internet de weersverwachtingen. Verdulleme, toch wat te vroeg gejuicht. Het kwik daalt, de zon neemt weer plaats achter de wolken die op hun beurt van plan zijn om water los te laten. Toch maar mijn zomerse bui wat temperen.

Daar rijden we dan. Dik aangekleed, regenpak aan en voorzichtig sturend over de hobbelige wegen die België rijk is. Op het moment dat ik de sleutel van de ER-6f in het contact prikte, begon het al licht te druppelen, maar nu is het echt losgebarsten. Ondanks de stromende regen proberen we er maar iets van te maken. Aan de ER-6f zal het overigens niet liggen, want al vanaf de eerste meters blijkt een vertrouwd gevoel op te borrelen. Wat ook wel te verwachten viel, want het is en blijft toch een broer van de N. Het blok, de koppeling, de versnellingsbak en ook de remmen zijn één op één overgenomen. Ook bij de ER-6f slaat de staande twin met 72 pk aan boord geen slag verkeerd, pikt mooi op en er is voldoende kracht aanwezig om sportief rond te knorren. Evenals op de N is de versnellingsbak erg goed te bedienen via de soepele koppeling die de ER-6’en rijk zijn. Wel is het zo dat je flinke tikken met je linkervoet moet uitdelen, want het zijn behoorlijke afstanden die het schakelpedaal moet afleggen om ’m in een andere versnelling te krijgen. Maar wel zeer accuraat, dat wel, en daar draait het uiteindelijk toch allemaal om.

Een gebied waar broer ER-6n minder punten op scoort, waren de remmen. En helaas, ook voor de F geldt dat de twee 300 mm wave-schijven met tweezuiger remklauwen niet al te grijpgraag zijn. Met deze Kawa zul je geen klinkers uit de straten remmen. Is ook zeker niet nodig op een dergelijke budgetbike, maar iets meer overtuigingskracht had geen kwaad gekund. Daarnaast moet je ook nog flink knijpen om snel tot stilstand te komen. De ER-6f is overigens optioneel te verkrijgen met ABS. Ondanks dat er geen agressieve remmerij op zit, is het zeker geen onverstandige keuze om die meerprijs te betalen voor dit remsysteem. En je moet maar zo denken, die 500 euro is direct terugverdiend als je plotseling onverwacht hard moet remmen. De schade van een eventuele onderuitrem-actie ligt zeker vele malen hoger dan die halve mille voor je ABS-systeem.

 
KWESTIE VAN GOKKEN

Het is bij de F dus vooral hetzelfde kopje thee als bij het andere familielid, de N. Toch is er één groot verschil, de looks. Waar de vorige F daar
de slag voornamelijk verloor, is dat nu wel even anders. Waar sufheid troef was, is dat nu ingewisseld voor een strak en meer sportief kuipwerk. Hiervoor mogen we het designteam van de Groenen wel bedanken dat zij de kenmerkende Ninja-looks meenamen richting de tekentafel van de F. Het suffe imago is voorgoed verdwenen, hiep, hiep, hoera! Er staat nu gewoon een machine waarop je als motorrijder gezien kunt en wilt worden. De Kawa kijkt je dreigend aan, klaar om je op te vreten. De ER-6f oogt erg agressief voor een sport-toer-machine en daarbij is ook nog gelet op stijlvolle details als de geïntegreerde knipperlichten in de kuip, die op zijn beurt scherpe hoeken kent en daardoor erg sportief overkomt. Een ander element wat totaal anders is ten opzichte van de N is het dashboard. Waar de snelheid bij de naked van het stel nog analoog aan je getoond wordt, is de F volledig ingeburgerd in het digitale tijdperk. Zowel toerenteller als snelheids-meter wordt digitaal tot je gebracht, evenals de benzinemeter, klok en kilometerteller. Behoorlijk compleet (eigenlijk ontbreekt alleen een versnellingsindicator) en het oogt ook nog niet verkeerd op de Kawa. De spiegels viste het designteam uit de accessoirerekken van de ZX-6R, wel moesten ze aan de slag met het ontwerpen van een ruitje. Ze komen nu met een sportief ogend, maar breed exemplaar dat redelijk zijn werk doet. Niet geweldig, maar gewoon voldoende. De wat langere mensen onder ons zullen de ruit waarschijnlijk een onvoldoende geven, want zij worden nauwelijks uit de wind gehouden.

Maar overall gezien heeft Kawa een dikke pluim verdiend voor wat ze haar ER-6f heeft aan-gedaan. Het suffe imago is richting de eeuwige jachtvelden, nu regeren sportiviteit en frisse Ninja-lijnen bij de F. Dit design gaat zeker een groter publiek bekoren dan dat het vorige model deed. Dat kan haast niet anders. Ook als je kijkt naar de directe, Japanse, rivalen (Bandit S, Diversion, CBF600) van de F kun je alleen maar concluderen dat hij sowieso op cosmetisch vlak hen alle al de baas is. Dat was voorheen wel anders.

 
HOBBELS EN BOBBELS

Op stuurvlak is zijn plaats binnen het ‘lichte’ sport-toersegment slechts een kwestie van gokken, want met een nat Ardennen valt daar weinig zinnigs over te vertellen. De verwachting is echter dat hij ook op dat vlak zeker niet tegen zal vallen, want zijn broer liet op Mallorca zien dat er flink mee geveegd kan worden. De F is dan wel vier kilo zwaarder en heeft een iets minder steile balhoofdhoek, toch wrong de F zich ook op nat wegdek al behoorlijk rap de bocht in. Hij voelt nu al licht, doch strak aan met sturen en dat kan alleen nog maar versterkt worden op droog asfalt. De voorvork en de lateraal opgehangen schokbreker zijn aardig sportief ingesteld en voelen redelijk strak aan. Hobbels en bobbels worden niet direct gladgestreken door de veringcomponenten van de F, maar ze zorgen er wel voor dat je weet met wat voor soort wegdek je te maken hebt en hoe het gesteld is met het gripniveau.

Een gebied waar Kawasaki gevoelsmatig veel vooruitgang op geboekt heeft, is de zit. Waar je bij het vorige F-model nogal in de motor zat, is dat nu niet meer het geval. Het voelt allemaal wat prettiger aan nu. De sportief-toeristische houding die je aanneemt op de ER-6f is uren vol te houden, je zult niet gauw last krijgen van je armen, bips of andere lichaamsdelen. Overigens zit je een halve centimeter hoger op het zadel dan dat bij de naakte broeder het geval is, maar direct merkbaar is dat niet. Ook al tel je maar 170 centimeters, zowel op de N als de F kom je gemakkelijk met beide benen aan de grond. Bij voorbaat dus een geschikte motor voor de klein uitgevallen man of vrouw.

 
CONCLUSIE

Al met al is de Kawasaki ER-6f een prima budgetbike. Voor relatief weinig geld (€ 7.698,-) krijg je veel motor. De 650 cc staande twin kan je voldoende plezier geven, het rijwielgedeelte is gewoon goed op orde en daarnaast heb je nu ook nog een prima uitziende machine in je garage staan. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak als broederlief. Vraag is alleen of je nu gaat voor de naakte of de bekuipte versie. Voorheen was dit een vrij gemakkelijk te beantwoorde vraag, maar de Groenen hebben het je nu een stuk lastiger gemaakt. Het zal waarschijnlijk een kwestie van smaak worden, want qua stuur-prestaties zal de F niet veel onderdoen voor de N. Misschien dat de lagere prijs (800 euro goedkoper) van de N nog een factor kan zijn, maar feit blijft dat de F binnen de ER-6-serie veel meer uit de schaduw getreden is. Misschien is het wel zelfs zo dat hij op hardhandige wijze zijn naakte broer uit de spotlights heeft verdreven. De eerstkomende verkoopcijfers zullen ons het bewijsmateriaal geven.

 
Tekst: Jarno van Osch

Fotografie: Erik Tanghe

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?