KTM 530EXC

Kampioensmachine
Nieuwe cross- en enduromotoren worden altijd erg vroeg gepresenteerd, maar KTM maakt het dit jaar wel erg bont. De nieuwe 530EXC – we hebben het over de 2010-versie! – stond eind mei al bij de dealers.

In 1974, dus 35 jaar geleden, sleepte de Rus Gennady Moisseev voor KTM de eerste wereldtitel binnen. Om dat te vieren komt het Oostenrijkse merk nu met een Champions Edition van de 125EXC, 250EXC-F, 450EXC en de door ons geteste 530EXC.
Bij het ontwerp werd tweevoudig wereldkampioen Heinz Kinigadner betrokken en zijn naam zie je dan ook terugkomen in het design. Bovendien krijg je bij aanschaf van deze machine, naast een Leatt-nekbrace, ook een Kini-shirt, zodat je er ook uitziet als een kampioen.
Zoals we inmiddels gewend zijn van KTM staat het cijfer in de naam niet voor de cilinderinhoud. Een boring en slag van 95 x 72 millimeter brengt de cilinderinhoud op 510,4 cc… Waar een aantal fabrikanten al is overgestapt op injectie op de crossers en enduro’s, zweert KTM vooralsnog bij een carburateur. Verder zien we dat de machine zoals elke KTM rijkelijk behangen is met kwalitatief hoogwaardige onderdelen zoals volledig instelbare WP-vering, Brembo-remmen, zwarte Excel-velgen en ga zo maar even door. De Kini-stickerset maakt het uiterlijk helemaal af.

Fluwelen handje
Zoals gewoonlijk bij een enduro, moet je je been flink opzwaaien alvorens je plaats kunt nemen op het hoge zadel (bijna een meter). Het eerste dat opvalt is dat de Oostenrijker erg smal is. De afstand tot het stuur is erg prettig en alles lijkt precies goed op de plaats te zitten.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de 450cc-croser van KTM heeft de 530EXC wél een kickstarter naast de elektrische startmogelijkheid. Mocht de accu onderweg kapot gaan, sta je dus niet meteen stil. Voor nu slingeren we de eenpittter gewoon aan met een druk op de knop. De hydraulisch bediende koppeling gaat erg licht en na de eerste versnelling met een flinke klak te hebben ingeschakeld kunnen we aan de bak.
In zijn derde versnelling aanbeland, draai ik het gas vol open en klimt de 530 direct in de ketting, wat een enorme power! Het lijkt wel oneindig in het zand. De machine maakt een snelheid in het zand waar je u tegen zegt. Met een rijwielgedeelte, en dan vooral vering, dat zijn werk perfect doet, merk je ook nog eens een keer weinig van de gaten en bulten die je onderweg tegenkomt.
In het korte werk, tussen de bomen door, moet je het gashendel wel met een fluwelen handje bedienen. Vanaf stationair wil de KTM er alleen maar vandoor en dat vraagt in het kruip-door-sluip-door een voorzichtige behandeling. Sturen gaat overigens erg goed en je kunt met de EXC erg kort afdraaien. Datzelfde geldt voor de remmen, krachtig genoeg en goed te doseren. Alles werkt zoals het zou moeten.
Tsja, wat kun je ook anders verwachten van een fabrikant die zo’n beetje heel zijn ziel en zaligheid stopt in het produceren en ontwikkelen van noppenmachines? Tel daarbij op dat ze al sinds 2003 de wereldkampioen in de E3-klasse (475-650cc) leveren en het mag voor zich spreken dat dit een perfecte enduromotor is.
Is dan echt niets aan te merken op de KTM 530EXC? Hmm, de reservevoorraad brandstof wordt wel vrij snel aangesproken en misschien is oranje niet je favoriete kleur, maar verder kan ik zo snel niets verzinnen. Nou nog één dingetje dan: de uitlaatdemper loopt zo dicht langs het plaatwerk en het subframe dat je er niet met de hand tussen kunt komen zonder deze te verbranden. Dus als je de motor even moet omzetten als je vast staat, dan is voorzichtigheid geboden.
De machine is verder goed afgewerkt, is zeer compleet met de nekbrace en het shirt op de koop toe, rijdt soepel en heeft veel kracht. En dat allemaal voor ‘slechts’ een kleine tienduizend euro…

KTM levert al sinds 2003 de wereldkampioen in de E3-klasse.

Tekst en foto’s: Sjoerd Schippers
 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?