Oud & Nieuw Kawasaki ZX-6R

Gifkikkers
Sinds de koude februaridagen begin dit jaar beschikken we als redactie over een huisdier. De groene Kawasaki ZX-6R-gifkikker. Inmiddels is hij al zo vaak ‘uitgelaten’ dat er al meer dan 26.000 kilometer op de digitale teller staat. In onze nopjes zijn we met zijn prestaties. Die moet uit een goed nest komen.

En dat onderzoeken we door de nieuwste ZX-6R samen met een van zijn voorvaderen op pad te sturen, een ZX-6RR uit 2003. Maar eerst even een korte terugblik naar de historie van de ZX-6R. Kawasaki presenteert in 1995 het eerste model. Een supersportmotorfiets met een 600cc-vier-in-lijn in een aluminium frame. Het rijklaar gewicht bedraagt slechts 204 kilo, terwijl het motorblok goed is voor 100 pk, waardoor hij een topsnelheid heeft van boven de 240 km/h. Met dit wapen is Kawa klaar voor de strijd met de andere 600 cc’s, voorlopig althans.
Als een kat in het nauw maken ‘de groenen’ rare sprongen wanneer de concurrentie (te) groot wordt. De ZX-6R krijgt in 2003 namelijk een groter motorblok om de andere Japanners in het middengebied partij te bieden. Niet langer een cilinderinhoud van 600 cc, de ZX-6R heeft vanaf nu 636 cc. Om echter nog wel actief te kunnen blijven in het WK Supersport produceren ze ook nog een ZX-6RR waarvan de cilinderinhoud 600 cc meet. Dit motorblok is inmiddels goed voor 120 pk en levert dat erg hoogtoerig, zodat hij prima voor de racerij is geschikt. Vanaf 2007 stopt Kawa met die vreemde 636 cc’s en wordt de ZX-6R weer een echte zeshonderd. Dit model – met de uitlaat onder de kont – rolt twee jaar lang van de band om in 2009 vervangen te worden door weer een geheel nieuw model, onze Duurtester. Ondanks de kleinere cilinderinhoud is het vermogen gegroeid naar 128 paardenkrachten.

Meer volume
Qua uiterlijk verschillen de oude en de nieuwe ZX-6R veel van elkaar, maar als je een leek zou vragen welke van de twee de nieuwste is, zou die er nog moeite mee hebben om dit onderscheid te kunnen maken. Dat kan duiden op een compliment voor de oude of een sneer naar het ontwerp van de nieuwe. In dit geval is het overduidelijk een pluim aan de ZX-6RR uit 2003, want het model mag er zeker zijn en is verre van antiek. Bekijken we de techniek van beide fietsen dan is het verschil aanzienlijk kleiner. Een volledig instelbare upside-down-voorvork met radiale remklauwen aan de voorzijde en een volledig instelbare monoschokdemper aan de achterzijde. Maar de vooruitgang is toch ook wel weer duidelijk zichtbaar als je naar de bouw van het frame kijkt. Vooral de robuuste achtervork van de nieuweling valt op als je hem vergelijkt met de iele swingarm van de RR, die dan weer wel op twee hoogten in het frame kan worden gehangen, wat weer zo’n racegerichte eigenschap van de RR is.
Eenmaal in het zadel van de gifkikkers is het ook niet drastisch anders geworden in de loop van de tijd. De zit is heel sportief, waarbij de knieën stevig omhoog gaan, het lichaam goed voorover met een aardige krachtuitwerking op de polsen. De nieuweling biedt wel iets meer ruimte tussen de tank en de stuurhelften en de ergonomie ter plaatse van de dijen is beter, zodat je mooier op de nieuwe Kawa aansluit, maar verder is het veel van hetzelfde.
Net als de huidige ZX-6R heeft de oudere RR ook een elektronisch geprogrammeerd injectiesysteem en als we de motoren aanslingeren is de samenzang perfect harmonisch, al is het volume van de grote lange uitlaat van de ZX-6RR een stuk hoger dan dat van de korte laaggelegen huidige pijp.

Subtiele verandering
Met het laten opkomen van de kabelbediende koppeling en een flinke dosis gas komen de groene gifkikkers op gang. Het 2009-model loopt onderin iets soepeler, terwijl de oude daar wat lijkt te lijden aan ademnood. Het hele toerenverloop van de recente Kawasaki is trouwens vloeiender en daarbij bezit hij een lekker fel eindschot, waar de ZX-6RR meer lineair zijn snelheid ontwikkelt. Bij het stijgen in toeren valt direct het verschil in dashboards op, waarbij de vernieuwing zeker een vooruitgang is. Niet meer de compacte ronde teller met een ring waarin digitaal de toeren onduidelijk vol lopen, nee, de huidige ZX-6R heeft weer een analoge toerenteller en is beduidend beter.
Met een sterk vergelijkbare zithouding is het gemakkelijk om de stuurcapaciteiten van oud en nieuw te vergelijken en daarin doet de senior zeker niet onder voor de jeugd. Beide fietsen sturen gemakkelijk en scherp.
De conclusie van de Kawasaki ZX-6R(R)-editie van Oud & Nieuw is dat er geen radicale koerswijziging heeft plaatsgevonden en er ook geen sprake is van een compleet ander karakter. Nee, de zes tussenliggende ontwikkelingsjaren brengen subtiele verbeteringen. Het blok loopt mooier en krachtiger, de windbescherming is beter, de zithouding iets ruimer en het dashboard beter afleesbaar. Wat betreft de styling, doe mij de oude maar, maar dat is aan smaak onderhevig. Koop je vanwege het financieel voordeliger klimaat echter een goede ZX-6RR uit 2003, dan scheep je jezelf niet af met gedateerde techniek.

Met medewerking van…
Bij HP Motoren in Eemnes staat de unieke Kawasaki ZX-6RR uit 2003 die we zonder problemen mee namen voor dit vergelijk. Deze raceafgeleide straatfiets heeft slechts 22.900 km gelopen, ziet er redelijk netjes uit (paar kleine dingetjes) en loopt voortreffelijk. Hij staat te koop voor 6250 euro.
HP motoren
Bramenberg 23a
3755 BW Eemnes
www.hpmotoren.nl

Tekst: Barry van Amersfoort, foto’s: Lucas Verbeke.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?