Sportster XL883 Low VS XVS950A Midnight Star FL

Niet te vergelijken

Hoewel beide motoren in deze test behalve een lange naam nog wel enkele gelijkenissen vertonen, zijn ze eigenlijk niet te vergelijken. Waarom dan een dubbeltest? Nou, omdat we deze keer eens met een andere blik en de hand op onze knip de koop van een lichte cruiser overwegen.

Voor slechts 8595 euro heb je een echte Harley-Davidson. Uiteraard geen Big Twin, maar een Sportster met een 883-blok. Een kaal ding, waarop je zelfs geen duopassagier kunt meenemen. Wil je meer, dan zul je meer moeten betalen. 1000 of 2000 euro aan mooie accessoires doen wonderen. Een XL883C Custom, een door Harley-Davidson zelf opgepimpte Sportster, is te koop vanaf 9995 euro. Daarvoor moet je dus al 1400 euro meer uitgeven. Maar dan heb je nog geen scherm, tassen en wat andere leuke dingen. Wil je nog meer, dan kom je al gauw aan een bedrag van, laten we eens een dwarsstraat noemen, € 10.499. Daar koop je een Yamaha voor die eruitziet als een volwassen cruiser. Doe daar nog eens 1000 euro bij en je hebt een XVS950A FL. Het Fully Loaded-pakket (FL) dat een totale waarde heeft van 2300 euro bestaat uit: een toerscherm, valbeugels, koffers en een sissy-bar met steunkussen. Daarbij komt ook nog één sleutel om het scherm, de sissybar en de koffers af te sluiten, zodat het dievengilde niet eventjes je mooie accessoires zo maar van je fiets plukt.
Het is allemaal een kwestie van geld.

Gelijkenissen
Hoewel ze uiterlijk totaal verschillend zijn, kunnen we toch ook een aantal gelijkenissen vinden. Beide zitten in het segment lichte cruisers. Allebei uitgerust met een V-twin. De Harley-Davidson heeft een blok met een inhoud van 883 cc. Hij levert 52 pk en heeft een koppel van 70 Nm. De Yamaha heeft slechts iets hogere cijfers. Motorinhoud 942 cc, vermogen 54 pk en koppel 76,8 Nm. Qua overeenkomsten hebben we het daarmee wel gehad.
Bovendien zeggen die cijfers weinig, zo blijkt wanneer je de machinerieën aan het werk zet. Ze zijn totaal verschillend van karakter. De Amerikaan heeft een levendig, ietwat ruw blok. Geef hem de sporen en je voelt de klappen in de cilinders door het hele frame en je lijf heen gaan. De 883 reageert alert op het gas en geeft je het onmiskenbare gevoel dat je op een motorfiets zit.
De Yamaha daarentegen loopt veel regelmatiger, mooier en soepeler. Draai van de Japanner de gaskraan open en hij trekt keurig op naar een hoger toerental. Dit is een ander gevoel. Je mist de pure sensatie van snelheid, maar er is wel degelijk sprake van acceleratie. Het gaat echter niet ten koste van het comfort.

Grote verschillen
Wat betreft comfort zit er een wereld van verschil tussen de Amerikaanse en de Japanse motor. De Sportster heeft een keiharde vering. Te hard naar onze mening. Elke oneffenheid wordt straffeloos doorgegeven aan je ruggegraat. Een ritje over de kasseien die we tegenkwamen in het voormalige Oost-Duitsland mondde uit in een ware beproeving. De vullingen klapperen uit je kiezen. Bovendien geeft het harde zadel geen centje mee. Het is lastig in zo’n geval voldoende controle te houden over de tweewieler. Rijd je op een goed stuk asfalt, dan is de stugge Harley, die veel gewicht onderin heeft, juist een fijne stuurfiets. Hij valt mooi de bocht in en geeft, mede dank zij het stijve frame, een direct gevoel tussen de rijder en het wegdek. Ook de korte wielbasis (1515 mm) werkt in het voordeel van het stuurkarakter.
De Yamaha is veel meer gebouwd op comfort. Het zadel is zachter, de vering veel minder hard afgesteld dan zijn Amerikaanse opponent. In het rijwielgedeelte is enige beweging merkbaar. De FL is duidelijk veel meer een cruiser. De langere wielbasis (1685 mm) betekent dat je met de XVS meer ruimte nodig hebt om de hoek om te gaan. Maar van een nadelig onderstuurkarakter is in het geheel geen sprake. Deze flinke cruiser gaat echt wel soepel de bocht door. Voor langere ritten, zeker over minder goed wegdek, is het op de comfortabele 950A zonder meer beter uit te houden.

Moeilijk kiezen
Toch blijft het moeilijk kiezen tussen deze twee uiteenlopende motoren. Het goedmoedige karakter van de Japanner zorgt er al gauw voor dat je heel relaxed op de motor zit en je aandacht afdwaalt naar alles wat er om je heen gebeurt. Nou ja, dat is toch de bedoeling van cruisen: lekker rijden en genieten van de omgeving… Klopt.
Maar lekker scheuren op een straffe Sportster is ook heel leuk. De 883 houdt je door zijn levendige blok en geringe veercomfort heel erg bezig. Als je aandacht al eens mocht verslappen, dan schudt de H-D je heel snel weer wakker. Hij geeft je in elk geval meer het gevoel dat je aan het motorrijden bent. Harley-Davidson heeft de Sportsters expres een ruwe stijl gegeven om de simpele essentie van het motorrijden te vertegenwoordigen. In 1957 kreeg de Sportster zijn rebelse uitstraling naar het voorbeeld van de dirttrack-racemachines. Tot op de dag van vandaag is die ruwe bolster gebleven.

Invloeden
Zoals in het begin al gezegd: geld speelt een rol bij de keuze tussen de kale Amerikaan en de Fully Loaded Japanner. Je kunt bij de een er iets bij doen en bij de ander wat weglaten. Dan komen de prijzen dichter bij elkaar te liggen, maar blijven de karakters nog steeds heel uiteenlopend.
De zithouding kan van invloed zijn. De Harley heeft een hard zadel met opstaande rand waartegen je enige steun vindt. Je voeten staan op eenvoudige steunen. Naarmate je het gas opendraait zul je je steviger moeten vasthouden aan het stuur, want je vangt door de rechte zit een heleboel wind op deze verder naakte fiets.
Het zachtere zadel van de Yamaha zit prettig en geeft voldoende steun. Voor je voeten zijn ruime treeplanken gemonteerd. Dat is lekker om af en toe te kunnen verzitten. Bij het FL-model zit je bovendien lekker uit de wind achter het riante scherm. Allemaal een stuk comfortabeler. Maar ja. Wat wil je? En belangrijker nog: wat wil je betalen?
Wat betreft de overige techniek doen beide producten weinig voor elkaar onder. Koppelen, schakelen en remmen doen beide fietsen naar behoren. De brandstofinjectie van de Harley werkt feilloos en uit de uitlaat komt een fraaie sound. De soepel draaiende Yamaha laat trouwens ook een mooi geluid achter.

Conclusie
Welke wordt het dan? Op die vraag kan ik kort zijn: geen van de twee voor mij persoonlijk. De zithoogte van beide machines (Harley-Davidson 641 mm en Yamaha 675 mm) is voor een man van 1.87 meter te laag. Ben je op zoek naar een cruiser, dan komt de Yamaha XVS950A wel eerder in beeld, want dat is gewoon een heerlijke, comfortabele toerfiets. Neem je hem in de uitvoering FL, dan ben je meteen helemaal klaar.
Wil je liever meer bezig zijn met de machine onder je kont en bovendien een klap minder uitgeven, dan staat de Harley-Davidson Sportster bovenaan. Qua stuurplezier en wegligging is het allemaal veel directer en heb je meer beleving van het pure motorrijden. Een lichte voorkeur gaat uit naar de XVS950A omdat ik wel van cruisen houd en omdat de FL er compleet uitziet. Maar ja, dan hebben we het wel over een verschil van bijna 3000 euro.

Tekst: Arie Blokland, foto’s: Lucas Verbeke

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Vorig artikel

1,2,3,4 cilindertest

Volgende artikel

KTM 530EXC

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL