Suzuki Gladius, Suzuki SV650

De appel valt ver

Begin dit jaar maakten we kennis met de SV650 Gladius, de opvolger van de SV650. Op het oog ziet de nieuwe telg er frisser en speelser uit. Een kwestie van uiterlijke schijn, of een buitenkant die de lading dekt?

In 1999 bracht Suzuki de SV650, een budgettair verantwoorde sportieve motor. Door de smalle bouw, het lage gewicht en het soepele blok veroverde deze motor al gauw menig motorhart. Het afgeronde design deed denken aan de toch niet zo geslaagde TL-serie, waarbij vooral de topkuipjes veel gelijkenis vertoonden. De SV kwam in een S- en een N-versie. De S was sportiever dan de naakte N, had lager geplaatste clip-ons, hogere geplaatste voetstepjes en een topkuipje. In 2003 werd de SV voor het laatst flink onder handen genomen. Het nieuwe frame, de scherpere bekuiping, de nieuwe achterbrug en uitlaat en het nieuwe cockpitje waren de belangrijkste zichtbare vernieuwingen. Onzichtbaar maar zeer zeker merkbaar was de vervanging van de carburatie, die plaats moest maken voor injectie. Dit laatste model SV zetten wij in deze test tegenover de Gladius. Natuurlijk de naakte SV-variant, om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te houden. Wanneer we deze twee Japanse koorknapen eens van top tot teen in ogenschouw nemen, is het moeilijk voor te stellen dat de gracieuze Gladius de troonopvolger is van de potige, robuuste SV. Het lijnenspel van laatstgenoemde is spits en naar voren gericht. De vormgeving van de Gladius is echter rond en bol en doet nog eerder denken aan het eerste model SV dan aan het laatste. Het speelse en ‘trendy’ van de nieuwste telg steekt scherp af tegen de stoere SV. Het oude broertje daagt je uit, terwijl de Gladius je poeslief aankijkt, een keertje snort en vooral mooi staat te zijn. En gelijk heeft-ie, want het is wel een plaatje. De kleurstelling, het fraaie frame dat ruim uitzicht biedt op het motorblok, het mooie zadeldekje en de architectonisch verantwoorde uitlaat; elk detail is doordacht en ziet er goed uit. Aan de voorzijde is de Gladius ook ranker dan z’n oude broer. Dat komt vooral door de mooi weggewerkte radiateur. De extra oliekoeler die de SV nog aan boord heeft, is verdwenen. De cockpitjes van de beide broertjes verschillen behoorlijk. Op de SV moet je het doen met een karig hoog dashboard, het dashboard op de Gladius loopt breed uit en is bovendien voorzien van een versnellingsindicator. Zowel op de Gladius als op de SV is de toerenteller analoog uitgevoerd, terwijl de rijsnelheid digitaal wordt weergegeven. Beide uitvoeringen zijn simpel te bedienen en duidelijk afleesbaar.

Sportief stapje terug
Wanneer je op de SV stapt, neem je automatisch een actieve, naar voren gerichte zit aan. Je hangt iets voorover, zonder dat je snel last zult krijgen van je polsen. Verruil je het zadel van het ‘oudje’ voor de nieuwe, dan valt op dat je compleet anders op de motor zit. De Gladius vraagt om een ‘rechtop-zit’; het stuur is hoger geplaatst en de zit is 15 millimeter lager. Ook loopt het zadel vooraan smaller uit. Het is duidelijk dat de kleine motorrijder zich beter thuis zal voelen op de Gladius dan op de SV. Een hoger zitje voor de Gladius is trouwens gewoon verkrijgbaar, voor het geval dat je lichaamsafmetingen iets forser zijn dan die van de gemiddelde Japanner. Wanneer we de papieren eens doornemen, dan wint de Gladius de eerste en belangrijke slag. Hij is immers gezegend met het blok van de SV, maar dan een sterk verbeterde versie. De pony’s onder in de paardenstal zijn voorzien van extra haver en stro, waardoor het blok in die regionen vijf paardenkrachten winst heeft geboekt. Onder andere vier irridiumbougies, een ietwat gewijzigde nokkenas, gesleutel aan de in- en uitlaatkanalen en één klepveer per klep in plaats van twee zijn hier verantwoordelijk voor. En dat merk je. Al direct onderin voelt het blok van de Gladius potent aan. Niet dat de SV onderin geen pit heeft, maar stap je van de één op de ander, dan is het toch echt de jongste telg die overduidelijk voelbaar winst heeft geboekt. Bulliger, krachtiger en schakelluier, zo voelt het aan ten opzichte van de SV.  Dit betekent niet dat je ook automatisch harder rijdt met de Gladius. Integendeel. Het vermogen van de oude broer komt er wat later in. Voor zover je bij een tweecilinder van een ‘eindschot’ kunt spreken, is dat op het SV-blok van toepassing. Bij de jonge telg is er sprake van een meer lineair opgebouwde vermogenscurve. Het rijdt gemakkelijker, luier en dus beter.
De rempartij van de Gladius is in alle opzichten een vooruitgang. Bij de slechts 8000 kilometer oude broer mis je het gevoel dat de rempartij van de Gladius je wel weet te geven: veel gevoel en dus controle. Op beide motoren verzorgt Tokico de remkracht aan het voorwiel. De SV wordt achteraan geremd door een Nissin-enkelzuiger, op de Gladius is achteraan een Tokico gestoken. Tegenvaller is dat de Gladius het zonder ABS moet doen. Dat zou juist een door de tijd gevoede vooruitgang zijn. Het goede nieuws is echter dat het antiblokkeersysteem vanaf deze maand wel leverbaar is.

Generatiekloof
Het makke karakter van de Gladius steekt flets af tegen de meer losbollige inborst van z’n voorganger. Wie denkt dat verstand en wijsheid met de jaren komen, heeft het helemaal mis. De nieuwste telg is doordachter en dat zie je in alles terug. Bij manoeuvreren op lage snelheid is het de Gladius die door z’n hogere stuur, lagere zit en smallere zadel het meeste gemak tentoonspreidt. Een op lage snelheid af en toe stotterend gedrag is het enige wat roet in het eten gooit, maar hier heeft de SV nog meer last van. Wanneer het tempo omhoog gaat, laat de SV zien z’n wilde haren absoluut nog niet verloren te zijn. Hard sturen, dat is aan dit 2003-model wel besteed. De feedback is dik in orde en de SV lijkt je constant aan te geven dat-ie harder wil. Het veringpakket van de Gladius is meer op comfort gericht en is dus aan de slappe kant in vergelijking met dat van z’n voorganger. Wanneer je hem de sporen geeft en achter de SV aan spurt, zijn het de hogesnelheidsbochten waarin je af moet haken, terwijl je door de meer rechtop-zithouding in korte bochtjes de SV het nakijken geeft. En zo verschillen deze broertjes meer van elkaar dan je op voorhand zou denken. Het lijkt er sterk op dat de melkboer zich stiekem heeft ingewerkt bij de SV-familie. Het kloppend hart wordt gevoed door hetzelfde DNA, maar alles daaromheen valt nauwelijks te vergelijken. Ja, de Gladius is beter. Ja, de Gladius is absoluut in balans. Maar is de Gladius ook leuker dan de SV? Dat hangt heel sterk af van je rijgedrag.

Met dank aan…
Motorcentrum Deventer voor het beschikbaar stellen van de SV650! De Suzuki uit 2004 heeft 8500 kilometer gelopen en ziet er keurig uit!
Prijs: € 4949
Adres: Smeenkhof 13, 7249 AX Deventer
Tel.: 0570-65 60 06
www.motorcentrumdeventer.nl

Tekst: Eddie de Vries, foto’s: Lucas Verbeke

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?