Vespa GTS300 Super

Stijlicoon

Met de Vespa GTS300 voegt het legendarische Italiaanse merk de sterkste scooter ooit toe aan het programma. En met de introductie van dit model werd het design op details wat bijgepunt, maar het blijft onmiskenbaar een Vespa.

‘De’ Vespa is meer dan een scooter, het is een stijlicoon van de eerste orde. Net als de Fiat 500, een fles Martini Bianco en bruine herenschoenen is het een beeldmerk dat over de hele wereld staat voor waar Italië zo graag voor staat: smaakvol, tijdloos design. Dat een Fiat 500 niets meer is dan een Fiat Panda in een retro-jasje (en ook zo rijdt), dat Martini een zeer gemiddeld zoetzuur drankje is en dat bruine schoenen echt niet altijd kunnen, dat doet er allemaal niet toe. Het imago is sterker dan het product. En zo is het met Vespa ook.
Een half uurtje posten bij het Museumplein in Amsterdam deed het telraam stoppen op 32 Vespa’s. Da’s een gemiddelde van één per minuut, op één enkele straathoek in Amsterdam. Vespa is cool, heel cool. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het veelal om de bromscooter gaat of zelfs om de snorscooter die met z’n tweetakt gepruttel net de 25 km/h haalt.
Wij moeten dus óók aan de Vespa en we trakteren ons op de dikste die er is: de Vespa GTS300 Super gespoten in montebianco, ofwel standaardwit. Maar de eerste rit is voor ons geen stukje in de stad, we moeten namelijk dik 120 km afleggen op het snelwegennet. En in eerste instantie keken we niet erg uit naar deze aanstaande ervaring, want tussen het vrachtverkeer ben je toch wel een behoorlijk beetje meer David dan Goliath. Maar in tweede instantie kregen we last van grootheidswaanzin en voelden we ons plots toch juist weer Goliath.
Hoe dat zo? Nou, de Vespa is inderdaad best wel een klein ding, maar achter het gashendel gaat nog best wel wat potentie schuil. Het kost niet veel moeite om 120 op de teller te krijgen en zelfs 140 zit er nog wel in. Het optionele kleine ruitje en de typische scooterkuip geven best heel wat windbescherming en het zadel zit ook nog eens puik. En zo vliegen de kilometers onder ons door. Natuurlijk voel je dat hij kleine wieltjes heeft en op deze hoge snelheden voel je ook dat de Vespa onder je kont allerlei kronkelbewegingen maakt, maar nooit geeft hij je het gevoel dat je niet meer zelf aan het stuur zit, want laten we zeggen dat hij over het algemeen gewoon rechtuit blijft gaan en je gewoon veilig genoeg voelt om op de linkerbaan het spelletje mee te spelen.

Geen ABS
Maar naarmate de toegestane maximumsnelheid afzakt, nemen ook de kwaliteiten van de Vespa toe. Op de provinciale weg is de instabiliteit al compleet verdwenen en in de stad gaan de voordelen van de motorscooter onverminderd op voor de GTS300. Ten opzichte van een gewone motorfiets scheelt het dat je niet voortdurend aan het schakelen bent tussen de stoplichten en andere hindernissen, maar gewoon gas geven en remmen. Heus, beste motorrijders, dat rijdt veel rustiger en tegelijk sneller. En voor de snelheid hoef je het niet te laten, met de gaskraan vol open word je gewoon afgeschoten en ik durf te beweren dat je een motorfiets gewoon voor kunt blijven – nou ja, tot 60 km/h dan. Ook de wendbaarheid is gewoon beter dan die van een motor, doordat je er in de eerste plaats anders op zit en het geheel net iets lichter van gewicht is.
Remmen doet de Vespa ook zeer naar wens. Je hebt natuurlijk twee remhendels; eentje voor de voorrem en eentje voor de achterrem en het zijn stevige stoppers. ABS is niet verkrijgbaar op de 300, maar zou dat eigenlijk wel moeten zijn. Tenslotte kan het op een regenachtige dag behoorlijk glad zijn in de stad, er ligt niet overal asfalt namelijk.
Het blokje is behoorlijk modern geconstrueerd. De eencilinder viertakt heeft elektronische injectie en vier kleppen per cilinder en komt daarmee tot een vermogen van 22 pk en ruim 22 Nm koppel. Het geheel is gekoppeld aan een traploze automaat.

Eenzame hoogte
Maar het is natuurlijk niet de techniek waarom je voor een Vespa valt. De kans is groter dat je hart wordt beroerd door de ronde koplamp die moeiteloos de link legt met meer dan zes decennia historie. Of het feit dat al het plaatwerk dat je ziet van metaal is, in plaats van kunststof dat je vandaag de dag overal al zit. Of de subtiele lamellen voor de luchtinlaat voorop, of dat dikke chromen bagagerek achterop dat trouwens voor een eventuele passagier een behoorlijk pain in the ass kan zijn. Het gaat allemaal om stijl en om hoe de mensen je zien, en om niets anders. En wat dat betreft staat de Vespa op eenzame hoogte.

ABS is niet verkrijgbaar op de 300, maar zou dat eigenlijk wel moeten zijn.

Tekst: Damiaan Hage, foto’s: Lucas Verbeke

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?