Yamaha Black X-Max 250

Droomscooter

Het is een spelletje dat altijd achteraf pas leuk is. Kunnen vertellen dat je bromscooter 85 liep en dat de politie hem in beslag had genomen. Ben je geen 16 meer, maar wil je nog steeds harder dan 45 km/h, dan kun je aan de Black Max.

Scooteren is populair. Onder scholieren met hun afgetrapte 50cc'tjes, onder forenzen met hun handige-maar-lelijke 400cc-plus-badkuipen en in praktisch alle buitenlanden waar je voor een lichte scooter geen motorrijbewijs nodig hebt. Opvallend is dat de eerste groep een mooie kweekvijver zou zijn voor levenslange scooterrijders, maar gek genoeg laat juist de jeugd de motorscooter compleet links liggen. Het is niet zo dat ze na jarenlang gekweld te zijn door de lokale hermandad dankbaar de sleutels van een motorscooter in ontvangst nemen en met gemak – en volstrekt legaal – riant over de 100 km/h kunnen rijden.
Neem nu de Black Max die optreedt in dit Testrapport. Vraag een 16-jarige hoe z'n scooter eruit moet zien, en wat zo'n ding zou moet kunnen en hij zal je een beschrijving geven van deze Yamaha. Zeg nou zelf, dit is toch een fraai ding. Matzwart kuipwerk, suede-achtige buddyseat, subtiele knalrode accenten en wat carbon(-look..) paneeltjes. Dit kan er gewoon goed mee door als je je bromscooter bent ontgroeid.

Wind in de rug
Goed, niet veel mensen die aan het begin van hun motorcarrière staan hebben de 5399 euro in hun spaarvarken zitten die nodig is om deze nieuwe wheels aan te schaffen. Laten we wel zijn, da's echt een boel geld, aan de andere kant, een nieuwe motorfiets is altijd duurder dan dit, ook al is het natuurlijk oneerlijk dat vergelijk te maken.
Met een druk op de knop starten we de Black Max. De kwartliter eencilinder slaat aan… om een paar seconden later weer af te slaan. Een onhebbelijkheidje dat hij de gedurende de hele testperiode blijft houden. Afsteldingetje lijkt me zo. Het blokje heeft injectie en vloeistofkoeling en is – uiteraard – aangesloten op een CVT. Hij is goed voor een dikke 21 pk en dat gaat de stoutste droom van de bromscooterrijder te boven, dunkt me.
En inderdaad, als je aan de gashendel draait dan gebeurt er ook heus wat. De wijzer van de snelheidsmeter draait vlotjes van de nul door naar de honderd en zelfs daarna gaat het gestaag door. Met de wind op de kop houdt het na 120, 130 km/h wel een beetje op, maar op een rustige ochtend had ik de wind een keer in de rug en toen lukte het me de teller tot voorbij het laatste getal te krijgen. En dat is toch 160 km/h. Nu had ik heel sterk het idee dat de teller wel een afwijkinkje heeft en dat ik toch werkelijk niet harder dan ongeveer 140 heb gereden, maar het is toch een leuke anekdote om naar voren te brengen als je staat te verdedigen waarom je scooter rijdt.

Stoer en praktisch
Rijden op de Black Max is kinderspel. Hij is wendbaar, comfortabel (zelfs voor twee personen) en zoals gezegd nog vlot ook. De eencilinder loopt mooi rustig, vrijwel trillingsvrij en het enige dat wat tegenstaat is dat het voorwiel op snelheid wat zweverig aanvoelt; en dus mis je bij het insturen van een snelle bocht wat vertrouwen. Het zou een bezwaar kunnen zijn als je hem als forens wilt inzetten op dagelijkse snelwegtrajecten. Wie weinig gebruikt maakt van de autosnelweg, zal er veel minder last van hebben. Remmen doet hij ook prima, maar ABS ontbreekt en is ook niet verkrijgbaar.
Ondanks z’n beperkte formaat is hij helemaal ingericht voor gebruik door twee personen. Niet alleen kun je er goed met z’n tweetjes op zitten, onder het zadel kunnen ook twee integraalhelmen worden geparkeerd. Het is echt een enorme bak met ruimte die je daar aantreft. En trouwens voor je knieën zit ook nog een grote bak voor wat kleiner spul dat je wilt meenemen. Ja, stoer én praktisch, die Black Max. Parkeren van de scooter zelf is ook simpel, want behalve een jiffy heb je ook een middenbok waar je hem eenvoudig op kunt zetten.
Kort door de bocht gesteld kun je zeggen dat de Black Max een motorscooter is zoals er zoveel zijn, maar met een extra pluspunt: hij mag gezien worden, en is stukken minder oubollig dan veel van z’n soortgenoten. Zelfs de X-Max van Yamaha in andere kleuren…

Tekst: Damiaan Hage, foto's: Lucas Verbeke

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?