Yamaha TDM900GT ABS

Degelijke reisgenoot

Twee grote koffers, een hogere kuipruit en een antiblokkeersysteem zorgen voor de toevoeging van de letters GT ABS aan de oude vertrouwde TDM900. Is de paralleltwin hiermee verworden tot een reisgigant?

Bij een gangetje van 150 km/h op een landelijke snelweg, met de zon op zijn hoogste punt en onverstoorbaar grazende schapen langs de weg, is dat de vraag die ik mezelf stel. Is dit een motor waar je bijvoorbeeld Europa moeiteloos mee kunt bereizen? Het antwoord daarop blijkt een volmondig ‘ja’. Het begint al bij de zithouding. De ruimte aan boord van de TDM is riant. De benen hoef je niet op te vouwen, de rug kan recht blijven en het stuur staat op een aangename plaats zodat de armen niet moe worden. Het achterwerk zakt wel wat ver in het zachte zadel en dat kan een broeikaseffect hebben op de lange termijn, maar de boventoon voor wat betreft de zithouding is positief. Ook bij de windbescherming is de algemene indruk goed. Bij de genoemde snelheid blijft het bovenlichaam nauwkeurig gespaard en verkeert continu in een rustige ontspannen toestand. Het enige wat aan te merken valt is de lichte turbulentie die rond de helm optreedt, waarvoor een ander ruitje mogelijk een oplossing biedt. Maar kleinere rijders (mijn lengte 1.85 m) zullen het waarschijnlijk helemaal niet ervaren. Het comfortingrediënt is dus op orde.

Reislustig
Dan de verrichtingen van de paralleltwin. Met zijn 897 cc is hij prima in staat zich als een reislustige partner op te stellen. Verwacht geen enorme krachtsexplosies, want dat ligt niet in de aard van dit beestje. Nee, het vermogen bouwt zich mooi geleidelijk en goed controleerbaar op, met een extra aanzet rond de 5500 toeren en wat vooral opvalt is de rust waarmee de tweepitter te werk gaat. Nagenoeg geen trillingen die vanuit het blok in de rest van de fiets terechtkomen en de soepele tred waarmee hij ook hogere kruissnelheden aan de dag legt, is grandioos. Al met al pittig genoeg om je zonder problemen op elke hoogte te brengen. Net als het motorblok is de vering ook niet ingericht op topsportprestaties, maar wel op comfort. De vork en de schokdemper maken eenvoudig korte metten met oneffenheden die op hun pad komen. Geen aanslagen op de lage rugregionen door het soepele gebruik van de veerwegen zowel voor als achter. Dat dit direct van invloed is op het stuurgedrag is logisch, maar ook daar zal de TDM je niet in de steek laten, zolang je geen MotoGP-imitatie van hem verwacht. Nadat we de achterveer twee standen meer veervoorspanning hebben gegeven, stuurt de machine neutraal en licht door elke denkbare bochtenvariant. Maar voer je de snelheid verder op, dan merk je dat er veel meer beweging in het rijwielgedeelte optreedt. Deiningen voel je door de hele fiets en dat is iets wat je ook merkt als de snelheid op de snelweg hoger wordt. Dan voel je de motor wat werken, echter nooit tot een billenknijpend niveau. Geheel in lijn met onze ervaring tot nu toe doen de remmen hun werk. Ankers waar je goed op kunt vertrouwen met een prima werkend ABS als vangnet. De normale remleidingen zorgen wel voor een zacht en sponzig gevoel in het remhendel, maar dat staat een degelijke remvertraging niet echt in de weg.

Doeltreffend
Zonder meer een prima toermotor als het om de rijeigenschappen gaat en de uitrusting van de TDM versterkt zijn toerkwaliteiten. Een middenbok zodat je hem met volle bepakking altijd stevig kunt stallen en gemakkelijk de ketting kunt smeren. De twee koffers en het bagagerek om een niet geringe hoeveelheid bepakking op te knopen en een overzichtelijk instrumentarium met twee triptellers, een brandstof- en snelheidsmeter en toerenteller, zodat je geïnformeerd op pad bent.  De alleen in zwart te verkrijgen TDM900GT ABS is een alom prettige toermachine die – als je hem ook voor dat doel inzet – je geen seconde teleur zal stellen. Verwacht echter niet een heel spectaculair vermogen en een snaarstrak rijwielgedeelte dat je op een prestatieniveau van een sportmotor brengt, want dan kom je van een koude kermis thuis.

Met 897 cc is de paralleltwin prima in staat zich als een reislustige partner op te stellen.

Tekst: Barry van Amersfoort, foto’s: Jacco van de Kuilen

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?