Yamaha WR250R

Allround allroad

De WR250R is een nieuw soort allroadmotor. Hij heeft de looks van een enduro en de belangrijkste eigenschappen van een allroad. De WR kan en mag overal komen. De snelweg is dan misschien een stap te ver, maar stoeien op het terrein of gewoon over het asfalt rijden is geen enkel probleem.

Stoer, sportief en fun. Dat zijn zeker kernwoorden van deze machine. Als je de WR250R ziet, zou je er direct mee de bagger in willen. En het mooie is dat je dan niet eerst een aanhangwagen moet huren. Je kunt gewoon over de weg naar de onverharde paden rijden. Waar de rasechte enduro WR250F moet stoppen, rijd je met de R gewoon door. De broers hebben veel weg van elkaar, zoals de sportieve zit en het rijkarakter. Groot voordeel is dat de R een lagere zithoogte heeft. Hierdoor hoef je bij stoplichten niet meer te balanceren op het zadel. Je kunt gewoon met je voeten bij de grond. De R is door deze specificatie fijner te hanteren op het asfalt. De allroad-profielbanden zorgen ervoor dat je zowel in het zand als op de verharde wegen genoeg grip houdt. De banden zijn overigens op nat asfalt geen pretje, tenzij je van een waterballet houdt, want daar begint het wel op te lijken als je de motor zo voelt dansen. Op de snelweg komt de kwartliter heel wat vermogen tekort. Even gauw een vrachtwagen inhalen zit er niet in. Zo’n 120 km/h is er uiteindelijk uit te persen, maar dan houdt het echt wel op.

Hoog fungehalte
De Yamaha heeft een elektrische starter. Kicken hoeft dus niet en dat betekent geen gedoe of uitputtingsslagen. Vooral voor beginners of recreatierijders is het handiger dat je door middel van een druk op de knop de motor kunt aanzetten. Let wel, als je valt in de modder en de motor ligt op zijn kant dan heb je misschien een probleem. Het is te hopen dat de startknop de motor weer tot leven roept. Wat dat betreft zou het fijn zijn als er een extra kickstarter op zat.
Als je op de motor plaats neemt voelt hij als een enduro. De zit is precies dezelfde, al is hij iets lager. Ook het dashboard verschilt niet. Erg simpel, maar alle belangrijke informatie kun je prima aflezen. De voetsteunen zijn voorzien van antislip. Mooi als je de bagger ermee ingaat. Want om dan van je steunen af te glijden is, op zijn zachtst gezegd, niet fijn.
Zodra je met de R de weg op gaat zul je merken dat het een echte bochtenkoning is. Vooral zijn slanke postuur en het lage gewicht hebben hier veel mee te maken. Hij weegt slechts 134 kilogram en dat leg je zonder probleem in iedere bocht. Bovendien stuurt hij erg strak. Je zult vooral in de stad profiteren van deze eigenschappen. Je manoeuvreert met alle gemak door het drukke verkeer. Zolang je maar blijft schakelen, want de gearing is erg kort. De eerste versnelling kun je eigenlijk direct al overslaan en daarna is het snel achter elkaar opschakelen. Maar dit geeft geen problemen, want de schakelbak verstaat zijn vak goed. Een enkele keer pakt hij de neutraalstand in plaats van een versnelling.
In het terrein daarentegen is het hard werken met de WR250R. Je moet hem hoog in toeren houden, wil je jezelf niet ingraven. Daarnaast is het belangrijk om hem te blijven voeden met voldoende vermogen. Dit alles maakt hem minder gebruiksvriendelijk op onverharde wegen dan bijvoorbeeld een 450cc’er of de F. Maar ach, dát geeft juist weer een extra boost aan het fungehalte van deze R. Hij doet dan misschien iets onder voor zijn endurobroer, maar het is wel gewoon fun om met deze motor te ‘spelen’.

Geen snelwegen
Er is een groot verschil met andere allroads, want bagage of een passagier meenemen kan amper. De WR is wel voorzien van een klein tasje aan de zijkant dat gebruikt wordt voor gereedschap. Handig, maar om de R dan meteen een pakezel te noemen gaat iets te ver.
Verder zal iemand niet graag bij je achterop kruipen. En doen ze dat wel dan wordt het je vast niet in dank afgenomen. Het zadel is natuurlijk redelijk hard en de passagier kan zich nergens echt aan vasthouden, waardoor het niet comfortabel is om achterop te zitten.
De WR250R is geen gemakkelijke motor. Het is misschien geen snelheidsmonster, maar een eigenwijs blok heeft hij wel degelijk. Je moet hem, vooral op onverharde wegen, goed op hoge toeren houden. Het grote voordeel van de R ten opzichte van zijn endurobroers is dat je ook op het asfalt prima uit de voeten kunt met deze motor. Voor de schappelijke prijs van € 7199 heb je een leuk speeltje dat je bijna overal kunt inzetten. Maar let wel, de snelwegen kun je maar beter mijden!

Vooral op onverharde wegen is het een sport om de R in de juiste versnelling te gooien.

Tekst: Marjo Muntjewerf, foto’s: Lucas Verbeke


 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?