Yamaha Niken GT: reizen op rails

Zijn een paar koffers en een windscherm voldoende om een Yahama Niken om te toveren tot een ‘Grand Turismo’? Of was de Niken dat ook zonder GT eigenlijk altijd al? En wat is de toegevoegde waarde van die drie wielen eigenlijk nog als reismachine?

Buitenaards design, beproefde technologie van de MT09, en natuurlijk die buitenaardse voorwielophanging, opgetuigd met twee wielen. En maak nu niet de fout om te denken: ‘hier kun je dus met je autorijbewijs…’ Nee, kap ik die gedachte even af. De Niken is een motorfiets en dat geldt dus evengoed voor de Niken GT.  Hij blijft niet staan als je hem zonder standaard stilzet, je dient te leunen om de bocht om te gaan en zonder motorrijbewijs kom je er niet op.

Lekker luxe

Laten even beginnen met de uitrusting die van de Niken een kilometervreter moeten maken. De GT biedt, naast een flink scherm en een paar kunststof koffers, ook accessoires die het toeren nog wat verder moeten veraangenamen. Een comfortzadel bijvoorbeeld, verwarmd en wel, een middenbok voor handige kettingsmeerderij, twee 12-volt aansluitingen en handvatverwarming zorgen voor wanneer de mussen aan het dak vriezen. De twee zijkoffers  die de GT aan de achterkant nog iets breder maakt dan de vlezige voorzijde van de Niken, en op die manier de machine visueel weer een beetje in balans brengt. Bij elkaar opgeteld betaal je voor dat moois een meerprijs van € 1.200 ten opzichte van de Niken-zonder-GT, en dat is voor zo’n lijstje accessoires zeker niet teveel. De testmotor was daarbij nog voorzien van voetsteuntjes uit de accessoirelijst en een optionele quickshifter, die het ontkoppelwerk overigens alleen bij opschakelen boven 4000 toeren uit handen neemt.

Video: Yamaha NIKEN test

Scherm? Liever niet.

Maar kilometerverten begint al met een domper. Waar je dankzij het scherm ‘lekker uit de wind’ zou verwachten, giert de turbulentie vanaf zo’n 80 km/u ongenadig rond je helm, in die mate dat je oren er behoorlijk van langs krijgen. Zelfs in je integraal en met doppen in je gehoorgang. Dat is dus beroerd. Met een jethelm rijden kun je helemaal vergeten, want je zonnebril wordt zo ongeveer van je neus af gezogen. Je kunt er niks aan verstellen ook dus zit er eigenlijk maar één ding op: eraf schroeven en gauw terug naar dat korte standaard schermpje. De rest van het GT-lijstje voldoet meer aan de verwachtingen. In de koffers kun je behoorlijk wat kwijt, het comfort en het vertrouwen dat de Niken standaard al biedt is van grote klasse en dat betekent dat je in combinatie met het surplus aan grip zomaar de ultieme woon-werk-winter-doorrijder te pakken kunt hebben. Want extra grip onder barre omstandigheden, wie wil dat nu niet?

Vergeten we de Tracer GT niet..?

Maar toch, onvermijdelijk sijpelen na flink wat Niken-kilometers weer die vragen door het hoofd. Is dat extra wiel nou echt nodig om met groot plezier te kunnen toeren? Kijken we bijvoorbeeld naar zijn concurrent uit eigen huis, de heerlijke Tracer 900 GT? Die beschikt, althans aan de achterzijde, over hetzelfde frame en biedt evenveel bagegeruimte, is daarbij nog voorzien van hetzelfde heerlijke blok en een meer dan uitstekend rijwielgedeelte. Het antwoord ligt natuurlijk voor de hand. Een extra voorwiel, indrukwekkend en ingenieus rijwielgedeelte aan de voorzijde en een dikke 52 kilo aan metaal, kunststof en rubber om dat extra voorwiel überhaupt mogelijk te maken. Dat maakt dat de Yamaha Niken GT rijdt, tja, als een motorfiets. Maar dan wel één waar een redelijk corpulente engel je aan de voorzijde behoedt voor zaken waar motorrijders doorgaans niet zo gelukkig van worden. Nattigheid, bladeren, grind in de bocht; dan ben je blij dat je wat extra rubber hebt aan de voorkant. 

Concurrent uit eigen stal

Die omstandigheden komen we deze dagen echter weinig tegen. Het is droog; het asfalt is van ouderwets Nederlandse topkwaliteit en ietwat jaloers volg ik de motorrijder voor mijn neus die rap tussen de files door laveert. Want die is wél smal en licht, waar de Niken ineens breed, gewichtig en imposant is. Dan kan het ‘Leaning Multi-Wheel’ systeem nog zo indrukwekkend geconstrueerd zijn, op de meeste motormomenten biedt het een geavanceerde oplossing voor een niet-bestaand probleem. En dan zijn die kilo’s ineens ballast, is het in de Yamaha MT 09 o zo heerlijke blok een deel van zijn fruitigheid verloren en sjouw je je voor nop een breuk om de Niken achteruit je tuinschuurtje te maneuvreren. De hamvraag die dus morrelt aan het bestaansrecht van de Niken en Niken GT luidt dan ook: wegen de voordelen van twéé voorwielen op tegen de nadelen van extra materiaal en gewicht? Of is dit te puur door de praktische motorbril bekeken, en gaan we voorbij aan het feit dat we hier te maken hebben hebben met een heel uitzonderlijke machine, die puur en alleen al door het feit dat hij bestaat een hebbenswaardig apparaat is? Er zit maar één ding op: Ga de Yamaha Niken GT zelf eens rijden. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL