woensdag 24 april 2024

Test 2021 Royal Enfield Himalyan: Update voor charmante avonturier

Een schot in de roos bleek het. De betaalbare Royal Enfield Himalayan veroverde de afgelopen jaren wereldwijd de harten van menig avonturier. Voor 2021 kreeg deze vriendelijk kleine reus een update. Dus voelen we de 2021 Royal Enfield Himalyan aan de tand.

Dat-ie niet zo groot is voor een adventurebike is waarschijnlijk het eerste dat in je opkomt als je ‘m in levende lijve ziet staan. Dat-ie er evengoed verrekte goed uitziet, is dan waarschijnlijk het tweede dat in je opkomt. Bij mij in ieder geval wel als ik de vernieuwde Himalayans zie staan. Van een afstandje vallen vooral de kekke nieuwe kleurstellingen op, maar er is meer te melden. Zo is er onder andere Tripper-navigatie gemonteerd en zijn de crashbars aangepast om niet langer ruzie te maken met de knieën van de langere medemens. Ook is de ABS op het achterwiel nu uit te schakelen, is een alarmlichtfunctie toegevoegd, een verbeterd ruitje geplaatst en is het bagagerekje aangepast om schade aan het achterlicht te voorkomen. Om aan Euro 5 te voldoen is de uitlaatbocht voorzien van een extra katalysator.

Geringe zadelhoogte

Royal Enfield geeft aan dat de aanpassingen grotendeels zijn doorgevoerd op basis van feedback van klanten die ook echt op avontuur zijn gegaan met de kleine stamper. Dat geloof ik meteen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je een Himalayan onder je kont wilt hebben als je langs een ravijn rijdt op een gravelweg. Door de grote slag van de gashendel en de boterzachte gasreactie kun je bij stapvoets tempo de 411cc-éénpitter heel precies doseren. Het bescheiden formaat is dan niet ineens meer koddig, maar maakt de 2021 Royal Enfield Himalyan juist heel hanteerbaar. De zadelhoogte van 800 mm zorgt ervoor dat ook kortere motorrijders de voeten goed aan de grond krijgen. Wel zo prettig, nietwaar?

Dubbeltest Mash X-Ride 650 vs. Ducati Desert Sled

Op de pauzestand

Een ravijn blijft de Himalayan bespaard tijdens de korte testrit. Mooie binnenwegen, een stukje dijk en vooruit: stiekem een paar stukjes rustig aan over het onverharde. En ik moet zeggen: onderweg is het goed toeven op de Himalayan. Tenminste, als je niet al te veel haast hebt. Het zal geen verrassing zijn dat er niet heel veel gang zit in een motor met 24,3 pk en 32 Nm koppel. De topsnelheid van nog geen 130 km/u zal je ook niet doen verlangen naar de autobaan.

Zet je jouw ‘need for speed’ even op de pauzestand, word je al snel vriendjes met de Himalayan. Vooral door zijn prettige zithouding en makkelijke stuurgedrag. Je krijgt de neiging een servicemonteur te bellen voor de weegschaal die 194 kilo aangaf voor het rijklaargewicht: 164 had ik ook geloofd. De smalle bandjes om het 21-inch voorwiel en 17-inch achterwiel, korte wielbasis en grote stuuruitslag maken dit een motor die de term manoeuvreerbaar echt eer aandoet. En in het krappere bochtenwerk kun je met deze motor echt gooien en smijten waarbij de gemonteerde Indiase CEAT-banden mij positief hebben verrast.

Bruikbaar en vriendelijk

De cockpit is een wat drukke maar prima af te lezen mengeling van analoog en ‘ouderwets digitaal’, inclusief een heus kompas. Rechts van de cockpit zit de Tripper. Dit bolletje maakt navigatie op basis van Google Maps mogelijk. Kort samengevat werkt het zo: Met de Royal Enfield Tripper-app op je telefoon maak je via bluetooth verbinding met de Tripper en voilà. Voer een locatie in op de app, steek je telefoon in je jas en volg de aanwijzingen – basic pijltjes – op het schermpje basic pijltjes van de Tripper totdat je er bent. Zo simpel: Kind kan de was doen.

Conclusie 2021 Royal Enfield Himalyan

Het is dus allemaal bruikbaarheid en vriendelijkheid troef op de Himalayan die de slogan ‘Built for all roads, built for no roads’ nog geloofwaardig doet klinken ook. A2-rijders, maar ook toekomstige avonturiers voor wie bruikbaarheid belangrijker is dan vermogen hebben een goede metgezel aan deze sympathieke (bijna) alleskunner. Zeker ook als het budget beperkt is. In Nederland is de vanaf prijs € 6.299,-. Voor dat geld koop je een niet heel grote of snelle, maar wel charmante, eigenzinnige en standaard al behoorlijk compleet uitgevoerde hagelnieuwe adventurebike.

Pluspunten 2021 Royal Enfield Himalyan

Originele looks, zithouding, wendbaarheid, prijs, Tripper navigatie

Minpunten 2021 Royal Enfield Himalyan

Blok had wat meer pit mogen hebben, aan de kleine kant voor langere rijders

2021 Royal Enfield Himalyan

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen