zaterdag 20 april 2024

Test: Kawasaki Ninja 300 Performance Edition

Een Ninja 300 maakt het onbereikbare bereikbaar voor mensen die door hun leeftijd niet direct de allervetste brommer kunnen rijden: zelfs met een A2-rijbewijs voelt het alsof je op een racekanon zit.

Geblaf versus gepruttel
Kawasaki kopieert bewust de vormen van de wereldtitel winnende superbike ZX-10R. Typische stijlelementen van de liter-zware racer vind je 1-op-1 terug op deze beginnersfiets Kijk naar de brede schouders en het super strakke kontje van de Ninja. Dat schept verwachtingen. Tot je de startknop indrukt en de lucht niet verscheurd wordt door een hels geblaf uit een vier-in-een, maar door wat gepruttel. Ontpopt de Kawasaki Ninja 300 zich desondanks als een echte Green Meanie?

Het moet knallen
We zijn op pad met een Performance-editie van de Ninja 300. Voor 749 euro krijg je een double bubble windscherm, wielstriping, tankpad, afdekplaat van de duoplek en een Leo Vince vervangingsuitlaat. Die krijst zo overtuigend dat je je ongemerkt op een circuit waant. Het opzwepende geluid laat zich slecht negeren. Of je wilt of niet, de naald moet gewoon rechtop staan tussen de 7000 en 13000 toeren. Het tweecilinder blok fluistert diens vraag om meer gas niet in je oor, maar hij blaft simpelweg een commando. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Knallen wil je, rap naar het rode gebied en dan met een korte trap door naar de volgende versnelling. Dat het allemaal niet zo hard gaat, doet helemaal niets af aan de beleving.

Ondermaatse voorrem
Mocht Kawasaki nog inspiratie zoeken voor een volgende Performance-editie, laat ze dan de voorrem opwaarderen. Je ontkomt er niet aan om met vier vingers te remmen. Niet alleen om genoeg remkracht te genereren, maar ook omdat de andere vingers anders knel zitten tussen stuur en hendel. We kunnen ook goed nieuws brengen. Bij flink doorknijpen remt het uiteindelijk toch en ABS ontbreekt niet.

Bochtensnelheid
Kawasaki’s geriefelijke zithouding gaat niet ten koste van de bodemruimte. Je kunt lekker spelen voordat de stepjes contact met de grond raken. Zelfs bij schrapende voetsteunen geeft de Ninja nog enorm veel vertrouwen. Met dit kleine beginnersfietsje zag ik bochtensnelheden op mijn favoriete stuurweg die ik niet eerder zag. Wat is dit enorm leuk spelen.

Feestnummer
Deze mini Green Meanie maakt oprecht sportieve gevoelens in je los. Het geluid van het kleine maar fijne blokje, het inspirerende stuurgedrag en de hele uitstraling maken het tot een feestnummer. Alleen de voorrem moet beter. Voor de rest is het een puur vermakelijke motorfiets. Niet alleen voor beginners, zelfs voor gevorderden.

Groen scheermes
Krankzinnig dat je zoveel lol kunt hebben met zo weinig pk’s. De Kawasaki nodigt je iedere bocht uit om harder te gaan. Waarom zou je rechtop zitten als het ook diep gebogen achter het kleine kuipruitje kan? Scherp als een nieuw scheermes, gemener dan een beul die na een welverdiende vakantie goedgemutst naar het werk gaat en groener dan het gras bij de buren, staat de Ninja 300 in het leven.

[justified_image_grid ids=19781,19782,19783,19784,19785,19786,19787,19788,19789]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen