Vijf vragen: Ducati Hypermotard 950

Het filmpje had je vast al gezien, maar nu Eddie terug is uit Gran Canaria gaan we graag even traditiegetrouw wat dieper op de materie in. 

Eddie, je leek vooral na de circuitsessies erg enthousiast. En dan vooral over het nieuwe blok!
Absoluut. Het ‘nieuwe’ blok, waarbij je nieuw tussen aanhalingstekens mag schrijven, is heerlijk. Het hamert lekker door en voelt soepel. Ducati heeft het 950-blok uit de Multistrada gehaald, die ‘m op zijn beurt natuurlijk weer uit de Hypermotard 939 had. Het is een wat omslachtige Italiaanse manier om een doorontwikkeling te duiden. Maar, goed dat ze het hebben gedaan. In die 939-uitvoering was het blok tijdens de introductie in 2016 nog niet helemaal af. Het sputterde wat, vooral bij lage toerentallen. Nu Ducati gedurende de jaren heeft doorontwikkeld en er met de komst van de Multistrada een flinke dosis rijdbaarheid en souplesse in heeft weten te stoppen, ben ik zeker enthousiast. Het termignoni-uitlaatsysteem deed er nog een paar pk bij op, trouwens. Lekker hoor!

Toch horen we je ook vaak over de Hypermotard 1100 spreken. Hoe zit dat nou?
Haha, ach, vroeger was alles beter. Die luchtgekoelde twin stampte zo lomp van onderuit, dat was écht 100% een hooligan-fiets zonder al teveel Euro-geneuzel. Gedurende de jaren heeft Ducati de Hypermotard iets minder lomp, maar beter rijdbaar gemaakt. Dat is in de breedte wel beter. Toch mis ik af en toe die ongenadig harde klappen van onderuit. 

Het rijwielgedeelte is ook verbeterd, toch?
Klopt. Zet deze nieuwe naast de 939 uit 2016 en dan zie je dat de basisvariant qua vering een flinke upgrade heeft gekregen. De niet-instelbare Kayaba-voorvork is ingeruild voor een volledig instelbare variant van Marzocchi en dat vind ik een enorm pluspunt. Bij de SP-uitvoering is het natuurlijk nog altijd Öhlins rondom. Zoals ik in de video al aangaf, denk ik dat het gat tussen de SP en basisvariant hierdoor kleiner is geworden. Het gevoel vanuit de voorzijde is verbeterd en de balans is ook wat beter. Al blijft het verschil in stuurgedrag tussen beide érg groot. Iedereen met een gespekte portemonnee raad ik zonder twijfel de SP-uitvoering aan. Maar ja, dat is makkelijk praten. 

Hoe staat het met je rugpijn?
Tja, dat is onvermijdelijk op een Hypermotard. De zithouding is wel flink verbeterd door het opengevouwen stuur, de gegroeide zadelhoogte en het vlakkere zadel. Op de SP vond ik het beste zadel, en zoals ik het begreep kun je gratis voor dit zadel kiezen bij de basisvariant. Absoluut de moeite waard om even na te vragen bij je dealer. 

Het viel ons op dat de rempartij van de SP hetzelfde is als die op het basismodel. Is dat niet jammer?
Ja en nee. Bekijk het positief; de basisvariant heeft nu standaard een radiale rempomp van Brembo! Dat is een verbetering ten opzichte van het 2016-model. Het remt goed, fantastisch gewoon. Natuurlijk was het prachtig geweest als Ducati het SP-karakter nog meer had benadrukt met Stylema-remklauwen, maar het zou ook totaal over de top zijn. Een Hypermotard is geen Panigale, en de huidige remklauwen voldoen absoluut. Ook op het circuit bleef de remkracht constant, en goed. Alleen de achterrem liep wat heet, maar dat is begrijpelijk als je ziet dat het remvloeistofpotje naast de uitlaatbochten is gemonteerd. Tja.

Nog meer weten over de Hyper? In de MOTO73 die volgende week verschijnt staat het volledige testverslag.

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL