vrijdag 29 maart 2024

2023 Triumph Street Triple 765-serie

Triumph heeft voor 2023 een reeks updates aangekondigd voor de Street Triple R en RS. De serie wordt aangevoerd door de Moto2 Special Edition, die voortbouwt op de Street Triple RS om iets nog exotischer te bieden en om in de voetsporen te treden van de Daytona Moto2.

De Moto2 Edition is verkrijgbaar in twee kleurenopties, die elk in een beperkte oplage van 765 modellen worden geproduceerd. De Moto2 Edition heeft een carrosserie van koolstofvezel, Öhlins vorken, een set clip-ons, een gegraveerde topdriecilinder en een Moto2-startanimatie in het dashboard.

De twee Moto2-kleuren zijn Triumph Racing Yellow met aluminium-zilver subframe en Crystal White met Triumph Racing Yellow subframe, aangevuld met Moto2-graphics op tank, stuur, achterzijde en demper.

De Triumph Chrome Collection

Zowel de Moto2 Edition als de Street Triple RS zijn voorzien van een aantal updates, te beginnen met motorrevisies die de prestaties opdrijven tot 128 pk, een toename van bijna 7 pk ten opzichte van de vorige versie. Het maximumkoppel is verhoogd tot 80 Nm, waarbij de kortere gearing helpt om de winst te benutten.

De vermogenswinst is het grootst is boven ongeveer 6.500 tpm, en het meest prominent vanaf 10.500 tpm, terwijl het koppel over vrijwel het hele toerenbereik sterker is.

Terwijl het koppel voor alle drie de varianten geldt, geldt dat niet voor het vermogen. De Street Triple R levert minder dan 119 pk, wat nog steeds een toename van 2 pk is ten opzichte van de vorige versie.

Motorontwikkeling

Achter de winst in prestatie zit een op de Moto2 geïnspireerde motorontwikkeling, met een compressie die is opgevoerd tot 13,25:1 dankzij een inlaatpoort met een groter debiet, een nieuwe verbrandingskamer en zuigers, een nieuwe drijfstang en zuigerpen, een kortere inlaattrompet en herziene kleppen en nokkenassen voor een grotere kleplift.

Ook de krukas, het balansmechanisme, de koppeling en de versnellingsbak zijn aangepast, terwijl de uitlaat en demper zijn voorzien van een enkele kat en een carbon tip op de Moto2-versie.

Elektronicapakket

Er zijn ook verbeteringen aangebracht aan het elektronicapakket, met bochten-ABS voor alle nieuwe Street Triple-modellen, met een nieuwe ABS-modulator en een gekoppeld remsysteem.

Het ABS kan worden ingesteld op twee interventieniveaus, waarbij Triumph een circuitgerichte ABS-tune voor minimale interventie belooft, met instellingen die ook zijn geïntegreerd in de individuele rijmodi.

Dat wordt weerspiegeld door de tractiecontrole in bochten, die vier instelniveaus biedt plus ‘uit’ en die volgens Triumph opnieuw is afgestemd op het circuit en standaard is op alle modellen.

De rijmodi zijn Road, Rain, Sport, Track en Rider, waarbij de laatste een aangepaste modus is. De Street Triple R verliest de Track-modus, maar krijgt wel de up-and-down quickshifter, terwijl Triumph belooft dat de modi Road, Sport en Track ‘dynamischer’ zijn. Standaard zijn ook Front Wheel Lift Control, ride-by-wire, een startonderbreker en een laptimer voor de RS- en Moto2-modellen.

Op de Street Triple RS en Moto2 zien we ook een 5-inch tft-display, vergeleken met de kleinere kleuren-tft van de Street Triple R met lcd-stijl snelheidsmeter, brandstofmeter en toerenteller.

660 kilometer met de Triumph Tiger Sport 660

Rijwielgedeelte

Chassisupdates omvatten de toevoeging van Stylema vierzuiger radiale monoblokremklauwen met 310mm-remschijven, terwijl achteraan een Brembo met een schijf van 220 mm wordt gebruikt. Een Brembo MCS-verstelbare remhendel is ook te vinden op de RS en Moto2 Editions, maar de R moet genoegen nemen met een iets eenvoudigere setup.

Dat zijn Brembo M4.32 vierzuigerremklauwen en dezelfde schijven en achterremmen, maar zonder de chiquere hoofdremcilinder.

De Moto2 Edition onderscheidt zich door de NIX30 volledig verstelbare Öhlins-voorvork, die de Öhlins piggyback reservoir monoshock van de RS aanvult.

De Street Triple RS blijft echter over met de volledig instelbare Showa Big Piston Forks (BPF), beschikken, terwijl de Street Triple R draait op Showa Separate Function Big Piston Forks, met een bijpassende Showa monoshock. Alle motoren hebben echter aan beide zijden instelbare compressie, rebound en voorbelasting.

Op de Street Triple R en RS wordt ook een 12 mm breder stuur gebruikt, terwijl de zadelhoogte respectievelijk 826 mm en 836 mm bedraagt, met een laag zadel – optie – kan de zithoogte met 28 mm worden verlaagd.

De Moto2 Edition heeft clip-ons die de bedieningselementen 80 mm lager en 50 mm verder naar voren plaatsen, wat een veel agressievere en ergonomischere zitpositie oplevert, zoals past bij de Moto2-naam. Ter vergelijking wordt ook een hogere zithoogte van 839 mm gebruikt.

Zowel de RS als de Moto2 hebben ook een steilere balhoofdhoek en een hogere achterkant, wat zorgt voor een wendbaarder rij- en bochtengedrag, waarbij Triumph belooft dat de stabiliteit of de stabiliteit van de motor niet wordt aangetast.

De gullwing-swingarm en de wielen van de bestaande Street Triple-lijn worden gehandhaafd, terwijl Pirelli Diablo Supercorsa SP V3-banden levert voor de RS en Moto2, terwijl de Street Triple R is uitgerust met Continental Contiroads.

Op het gebied van styling is de carrosserie aangescherpt, met een nieuwe 15-liter tank, radiateurkappen en koplampafwerking, terwijl de RS en Moto2 standaard in kleur gematchte bellypan en kappen voor het achterzadel krijgen, evenals een onderste kettingkast.

De Moto2 heeft een koolstofvezel voorspatbord, koplampafwerking, zijpanelen en een belly pan om de motorfiets nog meer te laten opvallen, naast het genummerde bovenstuk.

De verlichting is ook geheel led, met DRL’s, maar de accessoirecatalogus is nodig voor cruise control, verwarmde handvatten en smartphone connectiviteit voor muziek en navigatie.

Kleuren en levering

De Street Triple R wordt geleverd in de kleuren Silver Ice of Crystal White, terwijl de Street Triple RS drie opties biedt – Silver Ice, Carnival Red of Cosmic Yellow, terwijl de Moto2 Edition zoals gezegd wordt geleverd in Triumph Racing Yellow of Crystal White.

De 2023 Triumph Street Triple-serie zal in het eerste kwartaal van 2023 in de lokale showrooms staan.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen