De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om vanaf 2017 een antiblokkeersysteem voor motorfietsen met een cilinderinhoud groter dan 125cc verplicht te stellen. Het nu ingediende voorstel om antiblokkeersystemen voor bepaalde motorfietsen standaard te maken, wordt volgend jaar aangenomen en kan dan pas zes jaar later van kracht worden.
De eventuele verplichting van ABS voor motorfietsen is verschillend ontvangen. Veiligheidsorganisaties bepleiten het al jaren, omdat er onder de verkeersdoden nog altijd relatief veel motorrijders zijn. ABS-producent Bosch springt meteen op de nieuwe wetgeving in, met de ontwikkeling van speciale lichtgewicht ABS-systemen voor tweewielers.
De ACEM, de Europese organisatie van motorfietsfabrikanten, reageert afwijzend op de voorgenomen maatregel. Daar wil men een uitzonderingspositie voor bepaalde motorfietsen, omdat montage van ABS daarop ,,technisch niet mogelijk'' zou zijn. Daarbij wordt gedacht aan offroad en de motoren van kleinere fabrikanten. De ACEM vindt dat specifiek naar ieder model moet worden gekeken.
Bron: De Telegraaf