donderdag 28 maart 2024

Bekijk de Curtiss Motorcycles-documentaire over de bouw van The One

Wedergeboorte lijkt Curtiss Motorcycles goed te passen. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit de nieuwe documentaire van de fabrikant van luxe elektrische motorfietsen. De 44 minuten durende video – The Opposite of Death – is nu te zien op YouTube.

In de film kom je meer te weten over het ontwerp en de passie achter de Curtiss One elektrische motorfiets – geëvolueerd van de Hades tot het spectaculaire stukje Amerikaans industrieel ontwerp dat je nu voor je ziet. Je krijgt een kijkje in de keuken van het kleine, maar toegewijde team van Curtiss en hoe ze hebben nagedacht over het ontwerp van deze motorfiets. Van oprichter Matt Chambers tot hoofdontwerper JT Nesbitt, Jordan Cornille, ingenieur Vinay Valleru en Brian Coil, het is duidelijk een teamprestatie.

Zoals Nesbitt het beschrijft, was het idee achter de One niet alleen om de beste elektrische motorfiets te bouwen die ze konden maken. In plaats daarvan wilden ze de beste motorfiets bouwen, punt. Dat zijn gewaagde woorden, maar het is moeilijk om niet geraakt te worden door de ontwerpelementen van de One, die werkelijk met niets anders te vergelijken is.

In tegenstelling tot sommige fabrikanten van elektrische fietsen, heeft Curtiss alles zelf ontworpen, inclusief het accupakket. Dat betekende dat het kon kiezen voor een andere vorm dan rechthoekig of vierkant voor het pakket – en het resultaat zit verpakt in een ronde cilinder met lamellen, optimaal geplaatst in het midden aan de onderkant van het ontwerp van de One. Massacentralisatie is al lang een sleutelelement in het ontwerp van handelbare motorfietsen, maar Curtuss verheft dat idee hier tot een kunstvorm.

Het is een licht elektrisch voertuig – en dat is precies waar het Curtiss-team voor ging. In het ideale geval, zegt Chambers, willen ze dat dit een ‘heirloom motorfiets’ wordt. In tegenstelling tot de heirloomtomaten – een oud ras waarvan de zaden als erfenis werden doorgegeven – waarvan je kort geniet, moet je van The One lang genieten

In plaats daarvan is het een erfstuk dat generaties lang moet worden doorgegeven, omdat de accu volledig modulair is waardoor de motorfiets niet aan de kant kan worden gezet als de huidige accu het niet meer houdt. Bovendien kan zowat elk onderdeel tegen meerprijs worden aangepast.

Natuurlijk, een uber-luxe boutique machine gemaakt met veel koolstofvezel, titanium, en high-end onderdelen als deze is niet bepaald goedkoop. De huidige vanafprijs is in juni 2022 € 80.000,- ($ 83.333). Dat is inclusief een solozadel, tweepersoonszadel en een gereedschapskit waarmee je alle gebruikelijke dingen kunt doen en ook zowel de balhoofdhoek als de naloop kunt aanpassen. De huidige leveringstermijn is juni 2023 en voor verzending en levering komt er nog eens $ 1.500 bovenop de aankoopprijs.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen