vrijdag 29 maart 2024

Bereidt Energica een 180-pk elektrische motor voor?

Ducati verdrong Energica als de exclusieve leverancier van de MotoE World Cup raceserie in 2022. Ondanks dat Energica’s grand prix-contract dit seizoen afloopt, blijven prestaties in het DNA van het Italiaanse bedrijf. Het ontwikkelt dan wel geen nieuw blok meer voor de MotoE, maar dat weerhoudt het merk er niet van om een 180 pk sterke elektromotor voor te bereiden voor toekomstige modellen.

Dat is precies wat nieuwe VIN-documenten van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) suggereren. De bestanden geven aan dat een 134 kW (180 pk) elektrische aandrijving in de nabije toekomst deel zal uitmaken van het Energica-gamma.

Energica ziet toekomst met Experia vol vertrouwen tegemoet

De krachtigste motor van Energica zit momenteel in de Ego-sportmotor, Eva Ribelle hyper naked en de retro roadster EsseEsse9. Met een vermogen van 110 kW (147 pk), is de EMCE (Energica Mavel Co-Engineering) aandrijving niet gering. Maar, Energica’s strategische partnerschappen hebben ervoor gezorgd dat de techniek de laatste jaren gestaag is geëvolueerd.

Energica werkte in 2021 samen met zowel het testbedrijf voor elektrische/hybride aandrijflijnen Reinova als met de Italiaanse specialist in elektrische motoren Mavel. In datzelfde jaar verving Energica de 143 pk sterke motor door de huidige 147 pk. Terwijl die upgrade een bescheiden stap was voor de fabrikant, zou een motor met 180 pk een reuzensprong kunnen betekenen voor de hele industrie.

In aanvulling op de high-performance motor, onthullen de NHTSA-documenten ook dat Energica van plan is om een nieuwe Experia variant uit te brengen. Deze eerste, volledig elektrische adventure-touring motorfies, die in mei 2022 werd geïntroduceerd heeft een vermogen van 75 kW (101 piek pk; 80 continue pk) en 115 Nm koppel. De Energica beperkt de topsnelheid tot 180 km/u, maar de 22,5kWh batterij levert 420 km op in de stad, 210 km op de snelweg en 260 km gecombineerd.

Als er een verbeterde Experia in de coulissen wacht, kunnen we niet wachten om te zien of daarin het nieuwe blok van 180 pk zit. Maar het zou ons ook niet verbazen als de motor met hoog vermogen in performance-modellen als de Ego en Eva Ribelle te zien is, voordat hij in het toeraanbod van Energica terechtkomt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen