vrijdag 29 maart 2024

Betrapt: het prototype van de nieuwe Royal Enfield adventure

Deze nieuwe eencilinder Royal Enfield werd geschoten’ door een Britse enthousiasteling die hem herkende en onmiddellijk vereeuwigde bij een benzinestation in Lutterworth, Groot-Brittannië, niet ver van het Britse technologiecentrum van de Indiase fabrikant.

Zelfs top-secret prototypes moeten af en toe bijgetankt worden en zo werd deze 450cc-ééncilinder Royal Enfield betrapt. Een Brit herkende ‘m bij een benzinestation in Lutterworth, Groot-Brittannië, niet ver van het UK Technology Centre, de R&D-afdeling van Royal Enfield. Type- of modelomschrijvingen ontbreken, maar een klein merkteken op het carterdeksel geeft aan dat het een Royal Enfield is, hoewel hij weinig gemeen heeft met de rest van de reeks.

Royal Enfield wil in 2026 elektrische motoren op de markt brengen

Nieuwe off-road model

De motor is ook nieuw, vloeistofgekoeld en met de cilinder naar voren gekanteld in plaats van verticaal en luchtgekoeld zoals bij de reeds in productie zijnde motoren. Uit India komt de informatie dat het een 450 cc is, eentje die bovendien met peper in z’n kont heedt dan de bescheiden Himalaya 411cc-allroad.

De indruk is dat deze motorfiets geen powerhouse wordt, maar wel een met een iets sprankelender temperament en een grotere neiging tot terreinrijden. Tenminste, te oordelen naar de upside-down voorvork, een primeur voor Royal Enfield, kennelijk met een behoorlijke veerweg. De achterwielophanging lijkt te bestaan uit een enkele schokdemper met een enkel schuin aflopend element langs de rechterzijde van het frame en een vrij slanke achterbrug. De spaakwielen hebben de traditionele maten 21-inch voor en 17-inch achter.

Nog steeds een prototype

De motorfiets lijkt vrij eenvoudig te zijn en weinig elektronische hulpmiddelen te bevatten, maar we bevinden ons nog in het prototype-stadium, zoals blijkt uit enkele houtje-touwtje elementen: de draagstructuur aan weerszijden van de koplamp, die voorlopig naakt blijft, en de ‘overloop’ van de radiator, voorlopig vervangen door een waterfles. Anderzijds lijkt de keuze van een zadel met twee gedeelten definitief, met het bestuurdersgedeelte op redelijke hoogte, waardoor de motorfiets ook toegankelijk zou moeten zijn voor langere motorrijders.

Bron: insella, MCN

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen