13 C
Nederland
donderdag 11 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Biaggi vestigt opnieuw snelheidsrecord elektrische motorfiets

Max Biaggi vestigt met de Voxan Wattman een nieuw wereldrecord. Nooit eerder ging een elektrische motorfiets zo hard. In Florida werd de kaap van 407 km/u naar 455 km/u verschoven.

Voxan en tweevoudig WorldSBK-kampioen Max Biaggi hebben hun status als officiële FIM Electric Land Speed World Record-houders geconsolideerd nadat ze het record opnieuw verpulverden met een nieuwe topsnelheid van 455,737 km/u.

Biaggi tijdens een eerder record: 456 km/u.

Biaggi is 13-voudig MotoGP-500GP-winnaar, WorldSBK-kampioen in 2010 en 2012 voor Aprilia en nu eigenaar van een Moto3-team. Recentelijk heeft hij samengewerkt met het motormerk Voxan, dat eigendom is van het Monegaskische Venturi, dat in 2021 tweede werd in het FIA-wereldkampioenschap Formule E.

2023 Honda Hornet, een hersenspinsel uit Amerika

Biaggi, die twee jaar geleden aan het project begon, brak in 2021 voor het eerst het wereldrecord van 408 km/u met de speciaal ontworpen Voxan Wattman in een categorie die vereist dat het een ‘gedeeltelijk gestroomlijnde elektrische motorfiets onder 300 kg’ moet zijn.

Maar na zijn terugkeer naar de Space Florida Launch and Landing Facility voor zijn laatste run, nam Biaggi de Voxan Wattman mee naar een bevestigde 455,737kph over 1 km in twee richtingen. Met het voordeel van de gunstige wind haalde de Voxan volgens de GPS van de motor 470,2 km/u.

‘Als je de instrumenten 470 km/u ziet aangeven, geloof je je ogen niet. Zelfs voor een MotoGP-racer die gewend is om 300 km/u te rijden, is dit iets extreems. Bij die snelheid trilt het trainingspak en verbrandt je huid, je ogen kunnen niet goed zien. Er is zoveel turbulentie dat je denkt dat je je kan vasthouden, maar dat is niet zo. Je kijkt niet meer naar wat recht voor je is. Je moet breder kijken. Het is gekkenwerk.’

Omdat de Voxan geen verbrandingsmotor heeft, betekent de stillere EV-aandrijflijn dat het rijden met de Voxan een heel andere ervaring is voor Biaggi, waarbij de Italiaan een beter begrip krijgt van de wind op een motorfiets.

‘Wanneer je de muur van de lucht breekt, creëert de wind een heel hevig geluid. De sensatie is alsof je tegen een muur rijdt en er dan doorheen. In tegenstelling tot de eerste keer wist ik wat ik kon verwachten, en gedurende de acht dagen dat we in het NASA Space Center waren, zorgde ik voor alle details waar ik in het verleden geen rekening mee had gehouden. Ik was hier een maniakale perfectionist in. Dat ben ik altijd geweest. Je kunt alles op zijn best voorbereiden, maar toch, als je op de motor zit, wachtend op het groene licht om te starten, gaan er duizend gedachten door je hoofd. Het grijze lint van de baan lijkt eindeloos en oneindig en versmelt in de verte met de lucht.’

De prestatie van Voxan zet de druk vol op een Brits project van White Motorcycles dat momenteel hetzelfde record probeert te breken met de WMC250EV.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen