BMW R1200R krijgt meer vermogen

De R1200R

BMW presenteert de nieuwe R1200R. Een vernieuwde roadster, verkrijgbaar in twee versies: de sportief gelijnde R1200R en de Classic, met een meer retro uiterlijk. Beide versies zijn voorzien van het krachtigere nieuwe boxerblok met een dubbele bovenliggende nokkenas per cilinder. De krachtbron is afgeleid van de snelste boxer: de BMW HP2 Sport. Daarnaast kwamen we het blok al tegen in de onlangs vernieuwde R 1200GS en RT.


De Classic

De 1.170 cm3 metende boxer mag nu 8.500 toeren per minuut draaien, 500 meer dan voorheen. Een winst die voor een deel mogelijk is door de cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen en lichte tuimelaars die de vier kleppen per cilinder bedienen. De nokkenassen zijn horizontaal geplaatst, waardoor ze elk een inlaat- en een uitlaatklep bedienen. De diameter van zowel de inlaatkleppen als ook de uitlaatkleppen groeide met meerdere millimeters, zodat de respons verder is verbeterd. Een elektronisch aangestuurde klep in de uitlaat draagt bovendien bij aan meer rijbeleving door een beter uitlaatgeluid. Naast een kleine vermogenswinst van 1 kW is het koppel gestegen van 115 naar 119 Nm bij 6.000 toeren per minuut.

De BMW R 1200 R is er in twee varianten. De basisversie heeft een sportief getint uiterlijk, met lichtmetalen wielen, zwarte spiegelbehuizingen en een roestvrijstalen uitlaat met geborsteld oppervlak. De uitlaatdemper is 60 mm korter dan die van het vorige model. De R1200R Classic heeft accenten die aan de vroegere boxermodellen van BMW doen denken, zoals de spaakwielen en de zwarte metallic lak met witte belijning over voorspatbord en tank. De bij deze versie eveneens korte uitlaatdemper en de spiegelbehuizing zijn in chroom uitgevoerd. Zilverkleurige delen van het motorblok en van de Telelever-voorwiel- en de Paralever-achterwielophanging zorgen bij de Classic-versie voor een retro uitstraling.

BMW houdt ook bij de nieuwe R 1200 R vast aan de bouwwijze met een voor- en achterframe waarin het motorblok een dragend geheel vormt. De Telelever-voorwielophanging heeft dikkere vorkpoten van 41 mm (was 35 mm) voor extra stijfheid en stabiliteit. Beide versies worden gekenmerkt door de gerestylede cockpit met ronde, analoge meters voor snelheid en toerental. Het stalen stuur is vervangen door aluminium stuurhelften en een nieuwe kroonplaat. De reservoirs voor de vloeistoffen van remmen en koppeling zijn voorzien van een donker getinte, rookglazen behuizing. Ook is de R1200R voortaan standaard uitgerust met een middenbok. De richtingaanwijzers zijn afgedekt met wit glas; led-verlichting is een optie.

ESA (Electronic Suspension Adjustment), het BMW Motorrad integral ABS en ASC (Automatic Slip Control) zijn optioneel verkrijgbaar op de R1200R (Classic). Verder kunnen kopers kiezen uit een uitgebreide lijst extra’s om hun machine verder te personaliseren. Ook vermeldt de lijst diverse praktische en comfortabele zaken, zoals een windscherm, handvatverwarming en koffers en tassen voor bagage. De prijs wordt later bekend.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.