De langverwachte toermotoren van BMW zijn dan nu eindelijk geïntroduceerd. Het gaat hier natuurlijk om de BMW K1600 GT en de K1600 GTL, die beide over een zescilinder lijnmotor beschikken. Echte zwaargewichten onder de toermotoren dus. BMW zet haar ruim 70 jaar lange ervaring met zescilinder lijnmotoren in de auto’s nu dus ook in bij de motorfietsen. Dit motorblok drijft het achterwiel aan door middel van een onderhoudsvrije cardanas en heeft een vermogen van 118 kW (161 pk). De trekkracht van de motor bedraagt 175 Nm bij 5.250 toeren per minuut. Meer dan 70% van dit maximumkoppel komt al vrij bij een lage 1.500 toeren per minuut. Ook het totaalgewicht van beide motorfietsen is laag door de toepassing van lichtgewicht materialen als magnesium en aluminium. Zo weegt de BMWK 1600 GT 319 kilogram en het vlaggenschip, de BMW K1600 GTL, slechts 348 kilogram.
Bij zowel de BMW K1600 GT (bovenstaande foto) als de BMW K1600 GTL (onderstaande foto) is het mogelijk om aan de hand van drie standen het rijkarakter van de motorfiets op de situatie af te stemmen. De standen ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’ beïnvloeden in verschillende mate het zogenaamde Dynamic Traction Control-systeem en het motormanagement. Ook kan de rijder met een druk op de knop de vering en de demping aanpassen aan de omstandigheden en zijn voorkeuren. Tot slot is ook de zithouding te kiezen met een tweevoudig instelbaar zadel. Wat deze nieuwe modellen nog specialer maakt is dat dit de eerste motoren ter wereld zijn die leverbaar zijn met een Adaptieve Koplamp. Dit systeem, bekend van onder meer de nieuwe BMW 5 Serie, laat de xenonkoplamp ‘meeleunen’ in de bocht voor een zo goed mogelijke verlichting onder alle omstandigheden. Tot slot is de BMW K1600 GTL standaard voorzien van een compleet audio- en navigatiesysteem met iPod-, MP3-, USB- en Bluetooth-aansluiting en nog veel meer luxe.