Buitenlandse verkeersboetes sneller geïnd

Het wordt makkelijker verkeersboetes van buitenlanders te innen. Nederland krijgt toegang tot de kentekenregisters van de andere EU-landen. Ook kunnen buitenlandse korpsen straks eenvoudiger Nederlandse verkeersovertreders opsporen. De verkeersministers uit de 27 EU-landen hebben daar in Brussel een akkoord over bereikt.

Het innen van verkeersboetes van mensen die met een buitenlands nummerbord rijden is nu vaak onmogelijk. Landen als Polen en Frankrijk geven geen toegang tot hun kentekenregisters. Daardoor kan de Nederlandse politie niet achterhalen naar welk adres de boete moet worden gestuurd. Het probleem speelt vooral bij automatische flitscamera's. Ook is het moeilijk wanbetalers in het buitenland te traceren.

De nieuwe Europese afspraken gaan ook gelden voor Nederlanders die in het buitenland een boete krijgen. Buitenlandse politiekorpsen kunnen hun adres straks op basis van de kentekengegevens opvragen in Nederland. Nu zijn daarover met slechts een paar landen afspraken gemaakt, bijvoorbeeld met Duitsland en België. Nederlanders die in Frankrijk door een automatische snelheidscamera worden geflitst, krijgen nooit een boete thuis gestuurd.

Uit statistieken blijkt dat buitenlandse automobilisten relatief vaak in overtreding gaan. Zo'n 5 procent van de weggebruikers heeft een buitenlands nummerbord, terwijl ze verantwoordelijk zijn voor 15 procent van de verkeersboetes. In de zomerperiode loopt dat in bijvoorbeeld Frankrijk op tot boven de 40 procent.

De nieuwe EU-regels gelden alleen voor boetes hoger dan 70 euro en niet voor parkeerboetes. Verkeersovertredingen als te hard rijden, geen gordel dragen, door rood rijden of rijden onder invloed van alcohol vallen wel onder het nieuwe systeem. Voor boetes lager dan 70 euro mag het thuisland van de overtreder beslissen of de boete wel of niet wordt geïnd.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.