vrijdag 19 april 2024

Check deze toffe Moto Guzzi 1000 SP Enzo special door Fuchs Workshop

Uit de handen en geest van Massimo Rinchiuso komt de Moto Guzzi 1000 SP Enzo, een special die volledig opnieuw is opgebouwd door de eigenaar van de Fuchs Workshop en in caféracer-sausje is gestoken. De naam? Een eerbetoon aan zijn grootvader…

De werkplaats van Fuchs in Ravenna wordt geleid door Massimo Rinchiuso, de man achter vele customisaties, waaronder de laatste creatie, een caféracer ontstaan uit een Moto Guzzi 1000 SP uit 1979, die de eigenaar heeft verbouwd en verrijkt met zijn eigen mechanische en stilistische vaardigheden. Het bijzondere van dit werk? Massimo kocht de motor van een klant die hem uit elkaar had gehaald om hem te restaureren, en hij bouwde hem opnieuw op voor zichzelf en om zijn werkplaats te promoten.

Harley-Davidson eert Amerikaanse strijdkrachten met speciale Pan America

Het werk begon met het frame, het verwijderen van de onderste wieken en het aanpassen van de motorsteunen, die werden verplaatst en, zoals we later zullen zien, opgewaardeerd. Ook de stuurgeometrie werd gewijzigd om de motorfiets meer wendbaarheid te geven, terwijl de voorvork werd aangepast met gebruikmaking van enkele onderdelen van een Yamaha R6-unit om de prestaties te verbeteren. Aan de achterzijde vinden we een nieuwe lichtgewicht achterbrug die volledig van aluminium is gemaakt, die de naald van de weegschaal op slechts 2,25 kg houdt en via twee nieuwe verstelbare Ohlins-schokdempers met het frame is verbonden. In hetzelfde metaal zijn de wielen, speciaal op maat gemaakt door Workshop 09, en de rest van de bovenbouw, zoals de taps toelopende brandstoftank, de voorkuip en de staart, met de ronde vorm die typisch is voor de “achterkant” van deze motoren. Het uitlaatsysteem bestaat uit twee prachtige SC Project uitlaatpijpen die met de cilinders zijn verbonden door pijpen die langs de zijkanten van de motorfiets lopen.

Wat de motor betreft, zijn er enkele updates geweest: het vliegwiel en de krukas zijn lichter gemaakt, ander restauratiewerk is gedaan aan de cilinderkoppen en kleppen, terwijl de nokkenassen nieuw zijn. De ontsteking is ook herzien en vervangen door een nieuwe Silent Hektik unit, terwijl de carburateurs Dell’Orto PHM40 zijn en de bediening van de koppeling nu hydraulisch is.

De kleurkeuze is gevallen op een elegant grijs voor de bovenbouw, dat goed samengaat met het rood van het frame en de architectuur versterkt. Het laatste detail is de reden voor de naam Enzo, die de customizer besloot aan zijn creatie te geven ter ere van zijn grootvader, die hem voor het eerst in de wereld van de motoren introduceerde en zijn passie doorgaf.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen