Desmosedici RR killer

Welk project je ook begint, met als basis de exclusieve en peperdure Ducati Desmosedici RR moet het in ieder geval bijzonder worden. Maar bedenk wel dat de lat immens hoog ligt, zeker als NCR zich waagt aan deze uitdaging. De conclusie na maanden van hard werken? NCR zet met de op de Desmosedici RR gebaseerde Millona 16 hun ‘buren’ in de schaduw. Hoe? Als eerste het drooggewicht, dat door veelvuldig gebruik van carbon en titanium slechts 145 kilogram is. Minder dan de MotoGP-machines van Casey Stoner en Nicky Hayden!

Het aantal paardenkrachten komt op ongeveer tweehonderd en twintig, al spreekt NCR van tweehonderd plus. Hoe dan ook, meer dan genoeg voor deze bom op wielen. Nog niet zo lang geleden verrasten de Italianen met de Millona One Shot. Het succes van deze bijzondere motor dreunde lang door, zo blijkt, want de Millona 16 heeft overduidelijk uiterlijk veel weg van de One Shot.

Niet in het oog springend, maar wel heel erg bijzonder is het frame. Dit is namelijk opnieuw ontworpen door de techneuten van NCR. Het gehele frame is volledig vervaardigd uit carbon. Datzelfde geldt voor de wielen, de tank, de kuip, het subframe en talloze andere onderdelen. Het luchtinlaattraject is aangepast om tot optimale prestaties te komen. De luchtstroom loopt obstakelvrij door het balhoofd. Alle mechanische onderdelen zijn van titanium of aluminium van luchtvaartkwaliteit.

Voor de vering, de remmen en het elektronische gedeelte (traction control, datavergaring en –verwerking, drie beschikbare mappings en een constant zelfregelende injectie voor immer optimale brandstofinspuiting) speelde NCR leentjebuur bij het MotoGP-team van Ducati. Het toverwoord bij deze onderdelen is ‘instelmogelijkheden’. Zonder monteur kom je er waarschijnlijk niet uit…

Wat dit moois gaat kosten? Dat wordt enkel op aanvraag bekend gemaakt, dus dan weet je het wel. Meer informatie: www.ncrfactory.com.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.