donderdag 28 maart 2024

Dit zou wel eens de 2023-Suzuki ‘Strom’ kunnen zijn

Kanyarfoto is een typische site. Het team erachter fotografeert motorrijders op gekende toertoppers als de Stelvio en zet de foto’s online. Die kun je vervolgens kopen voor 9,50 euro. Op zo’n toertopper als de Stelvio wil het wel eens gebeuren dat er iets heel speciaals voorbij komt. Zoals de 2023-Suzuki V-Strom. Waarom de testrijder op een dag gaat testen wanneer de Stelvio vergeven is van de motorrijders, is ons een raadsel. Je zou bijna denken dat ze het met voorbedachte rade doen, om het rumoer rond de nieuwe V-Strom nog wat extra aan te jagen. Dat het werkt, bewijst dit bericht.

Valt het doek voor de Suzuki GSX-R1000 in 2023?

Maar goed, de V-Strom. Het is Suzuki’s populairste model die al twee decennia aaneen wordt gekoesterd. Reken maar dat ze bij Suzuki peentjes zweten als wordt besloten dat het hoog tijd is voor een opvolger. Een opvolger ook die geen schroef deelt met én een ander blok heeft dan de vertrouwde en degelijke V-twin. Je moet het lef maar hebben om een deel zekere omzet weg te strepen in je begroting van 2023.

De geheimzinnige motorfiets die op de Stelvio werd gefotografeerd droeg geen opschriften, laat staan een merk. Maar de lijnen van de motorfiets roepen wel meteen herkenning op waarmee je een verband legt met Suzuki. Met name de snavel roept die herkenning op. En de wijze van bevestiging van de Tokico-remklauwen in combinatie met de dubbele voorremschijf lijkt lijkt op die van de V-Strom.

Uiteraard blijven bij Suzuki de monden gesloten, maar als bovenstaande speculaties worden bevestigd, zou dat een revolutie betekenen voor wat een van Suzuki’s populairste modellen. En dan hebben we het nog niet over het blok gehad, dat jarenlang het piece de resistance is geweest van de V-Strom. In de gefotografeerde motorfiets is dat nog steeds een tweecilinder; geen V-twin maar een staande twin! Het lijkt er ook op dat de cilinderinhoud iets groter zou kunnen zijn dan de 645 cc van de uitlopende V-Strom.

21- en 18-inch wielen

De nieuwe staande twin heeft ook tot gevolg dat het frame en het achterbrugprofiel nieuw zijn. Tevens lijkt Suzuki de kans gegrepen te hebben om ook de omgekeerde voorvork te vernieuwen.

De spaakwielen zouden wel eens de maten 21-inch voor en 18-inch achter kunnen hebben. Omdat de banden iets van noppen/blokken vertonen, mag je aannemen dat dit de adventure-versie is. En dat er naast deze nieuwe V-Strom – die naam blijft – tegelijkertijd ook een meer straatgerichte versie komt.

Omdat het allemaal mogelijke zekerheden betreft, zijn het in feite speculaties. Voor harde zekerheden moeten we wachten op de EICMA of in de periode daarvoor. De motorfiets die werd gefotografeerd lijkt een prototype in een zeer vergevorderd stadium. Het is niet uitgesloten dat het in Milaan zal worden gepresenteerd. Op dat moment zullen we weten of het echt de nieuwe ‘Strom’ is (zonder de V) of dat de twee modellen naast elkaar komen te staan, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen