Een nieuw soort tweetaktmotor

Bill Gates, de oprichter van het gigantische computerbedrijf Microsoft, heeft ruim 18 miljoen euro geïnvesteerd in een bedrijf dat nieuwe motortechnologieën onderzoekt. Bill Gates ontwikkelde jaren geleden het meest gebruikte besturingssysteem, genaamd Windows. De Amerikaan werd hiermee in één klap multimiljonair en investeert nu in bedrijven die onderzoek doen naar duurzame technologieën op het gebied van transport.

Hij investeert onder andere in het bedrijf EcoMotors International, dat onderzoek doet naar een wel heel bijzondere motor. Deze motor wordt OPOC (Opposed Piston and Opposed Cylinder) genoemd en heeft gek genoeg twee cilinders waarin maar liefst vier zuigers bewegen. Dit klinkt erg onwaarschijnlijk, maar door naar de tekening te kijken zie je dat de motor per cilinder beschikt over twee zuigers. Op de plaats van de cilinderkop is er een tweede zuiger geplaatst. Op die manier zijn er twee zuigers die de kracht van één verbranding overbrengen en hierdoor legt elke zuiger in principe de halve afstand af, van wat normaal een hele takt is.

Hoewel de fabrikant nog niet veel technische details heeft vrijgegeven over dit concept, vermoeden wij dat ze hiermee een meer nauwkeurige poortentiming willen bereiken. Het principe doet ons denken aan de dubbelzuiger-constructie van de Puch 250SG in de jaren vijftig. Bij deze constuctie werd de cilinder als het ware dubbelgevouwen, waardoor het leek alsof het een 'gewone' tweecilinder was. We zijn benieuwd hoe ver de Amerikanen met dit speciale concept zullen komen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.