Een R1 met dual-clutch-versnellingsbak?

Honda introduceerde niet lang geleden de eerste dual-clutch-versnellingsbak in de motorwereld. Met hun VFR1200F waren zij de eerste met een motor die beschikt over een elektronische dual-clutch-koppeling, waarbij geschakeld wordt door knopjes op het stuur. Nu is bekend dat Yamaha ook plannen heeft voor een soortgelijk versnellingsbaksysteem voor de R1. Het systeem is gebaseerd op een versnellingsbak met een dubbele koppeling en behaalt zijn voordeel vooral bij het 'klaarzetten' van de volgende versnelling. Met dit systeem hopen zij soepeler en vooral sneller te kunnen schakelen.


Dit systeem van Yamaha zou minder ingewikkeld in elkaar zitten dan dat van Honda. In plaats van de ene koppelingsas door de andere te laten lopen, heeft Yamaha twee assen die de helft van de lengte hebben vergeleken met een as die gebruikt wordt bij systemen met één koppeling. De tweede koppeling is niet op de plek geplaatst waar je normaal één koppeling vindt, maar aan de andere kant van de versnellingbak, waar hij zijn aandrijving krijgt van de andere kant van de krukas. Het blok wordt hierdoor wel iets breder, maar het gewicht wordt beter verdeeld.


Er zijn door Yamaha nog geen officiële foto’s vrijgegeven, maar de patentaanvragen bevatten over dusdanig gedetailleerde informatie dat er hier gesproken kan worden over meer dan zomaar een vaag idee. Gekeken naar de tekeningen die bij de patentaanvragen horen, lijkt het erop dat dit systeem is gebaseerd op een 2007-model van de R1, en hieruit zouden we kunnen opmaken dat Yamaha al drie jaar bezig is met het ontwikkelen van dit systeem.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?