Brute naakte motoren en Aprilia vormen een onlosmakelijk twee-eenheid en de nieuwe Tuono V4R vormt daarop absoluut geen uitzondering. De agressief ogende Tuono groeit met twee cilinders tot een V4 met maar liefst 162 pk. De wortels van de nieuwe naked liggen in de RSV superbike waarmee Max Biaggi naar de wereldtitel reed. Waar motorfabrikanten sportieve donorblokken nog wel eens willen castreren, pakt Aprilia het V4-blok slechts minimaal aan.
Van de 180 pk blijven er 162 over en het koppel van 110 Nm piekt duizend toeren eerder bij 9000 tpm. Net als bij de RSV hangen de Italianen de motor vol met elektronica. De Tuono beschikt over het APRC-pakket dat bestaat uit traction control, wheelie control, launch control en een quickshifter. APRC gebruikt twee gyrometers en twee acceleratiemeters om de computer voldoende input te geven.
Verder kan de bestuurder kiezen uit drie mappings van het motorblok. Een druk op de knop selecteert de Track-, Sport- of Roadstand. De Tuono deelt veel onderdelen met de RSV, maar voor de vering maakt Aprilia voor en achter gebruik van Sachs in plaats van Showa en Ohlins.
UPDATE 30 november 2010, 10h14
Italianen kunnen niet alleen prachtige motoren bouwen. Ook filmen en monteren gaat ze meer dan goed af!