EICMA > Honda Crossrunner

Naked bikes en adventure´s zijn mateloos populair. Het eerste type vanwege de hanteerbaarheid en het strakke sturen, het tweede segment vooral door de rechtop-zit en ruimte aan boord. Het is dan ook haast logisch te noemen dat Honda met een mix van deze twee soorten motoren komt. Welkom Crossrunner!

De Crossrunner wordt aangedreven door het luchtgekoelde 782cc V4 blok, inclusief VTEC, dat we kennen uit de 'oude' VFR. Wel is flink gesleuteld aan het motorblok zodat het rijden nog makkelijker en soepeler moet gaan doordat vooral het koppel onderin hoger is. Bij lage toerentallen is het blok een tweeklepper, maar rond de 7000 toeren worden twee extra kleppen geactiveerd en verandert het blok in een potente vierklepper.

Het stuur is expres vrij breed geplaatst om zo optimaal te kunnen insturen. In combinatie met het aluminium twin-spar frame, dat bij de ontwikkeling veel heeft afgekeken bij zijn supersport familieleden, moet dit garant staan voor genoeg bochtenplezier. Het ‘zwevende’ dashboard is zo geplaatst dat het onder alle weersomstandigheden afleesbaar zou zijn.

Ook aan de medepassagier is gedacht want doordat het duozadel relatief laag bij de grond zit, hoef je geen turner te zijn om op- en af te stappen. Ook pakt man- of vrouwlief op deze manier niet alle wind. Een mooie extra bonus is dat de motor stabieler moet zijn als je met z’n tweeën rijdt. Of je achterop nog iets ziet, je zit immers op gelijke hoogte met de bestuurder, is een andere vraag.

Aan de voorkant verzorgt een 43mm cartridge-type vork de vering. Achter houdt een enkelzijdige swingarm en een instelbare HMAS-demper het achterwiel aan de grond. ABS wordt standaard geleverd op de Crossrunner.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?