Files niet korter door lagere snelheid

De ochtendfiles op de A58 en A16 waren maandagochtend door de invoering van een snelheidsverlaging niet korter dan normaal. Op de A58 bij Oirschot was het zelfs 'opmerkelijk' drukker dan normaal. De ANWB heeft dat maandagochtend laten weten.

Rijkswaterstaat is maandagochtend begonnen met een proef met een lagere snelheid op A58 bij Oirschot en op de A16 tussen Zonzeel en Dordrecht. Op de trajecten is een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur ingevoerd en op de A58 bij Moergestel is het maximum zelfs beperkt tot 70 kilometer per uur. Doel is een gemiddeld kortere reistijd voor de weggebruikers.

Op de A58 stond tijdens de hele spits 10 kilometer file. Op de A16 stond 4 kilometer file. De ANWB kan niet zeggen of de files worden veroorzaakt door de snelheidsverlaging, door drukte of omdat weggebruikers moeten wennen aan de snelheidsverlaging. De proef van Rijkswaterstaat gaat twee maanden duren.

Rijkwaterstaat is 'niet ontevreden' over de eerste dag. Een woordvoerster erkende dat de file op de A58 langer was, maar constateerde dat de file er later stond en het zwaartepunt oostelijker lag. Op de A16 was de ochtendfile volgens Rijkswaterstaat korter dan normaal. Rijkswaterstaat benadrukte dat het effect van de snelheidsverlaging over een langere periode moet worden gemeten.

Bron en foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.