Film eeuwige klassiekers > Ducati Superbike

Motoren met een onbeperkte houdbaarheidsdatum zijn doorgaans ook de mijlpalen in de motorgeschiedenis. Welke motoriconen uiteindelijk thuishoren in het linker rijtje van de tijdloze eredivisie zal altijd voor verhitte discussies blijven zorgen, maar met deze zes Oud & Nieuw-duosetjes komen we aardig dicht in de buurt.

Het succesverhaal van de Ducati V-twins liep decennialang parallel met de opeenvolgende wereldtitels in het WK Superbike. Een triomftocht die eind jaren tachtig begon met de 851/888-serie en die indirect de basis vormde voor de huidige 1199 Panigale.

Een zegereeks die begon in 1990 met de eerste (en enige) wereldtitel van de Fransman Raymond Roche op de Ducati 851 en twintig jaar later eindigde met de triomftocht van Carlos Checa op de 1098R. Saillant detail: alle opvolgers van de 851-twin hebben gedurende die twee decennia ook stuk voor stuk wereldtitels opgeleverd.

De 888 met Doug Chandler, de 916 en 996 met Carl Fogarty en Troy Bayliss, de 999 met Neil Hodgson, James Toseland en Troy Bayliss en tot slot de 1098 met (opnieuw) Troy Bayliss en Carlos Checa. Inmiddels is ook de homologatie van de 1199 Panigale RS13 een feit.

Lees meer in de klassiekerspecial van MOTO73 die nu in de winkel ligt voor slechts 6.95 euro. Pak mee!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?