zaterdag 20 april 2024

Gaaf: Deus Customs Zero SR/S

De essentie van een Zero SR/S is die van een elektrisch aangedreven tourer. Maar wanneer Zero de Customizer Deus aan de SR/S laat trekken, wordt de toermotor een sportmotor.

Michael Woolaway van Deus Customs staat bekend om zijn succesvolle conversies. De hier gepresenteerde Deus Douane Zero SR/S is het resultaat van een geslaagde bouw. Woolaway, onder de indruk van de prestaties van de Zero tijdens de Pikes Peak bergrace, heeft de Zero SR/S veranderd in een opwindende racer met een vintage look.

Volledige koolstofstroomlijn

Het opvallende buisvormige frame rond het accupakket van de Zero SR/S is behouden gebleven. Er omheen mocht echter geen enkele steen meer bovenop de andere blijven liggen. De lijn van tank en zadel van de Zero SR/S werd volledig herontworpen. De carbon monocoque uit één stuk combineert een dummy-tank, de zijbeplating en het stoffen zadel. Het is op de originele bevestigingspunten naadloos verbonden met het hoofdframe. De nieuw gevormde carbonfiber full fairing is ook een stilistisch kenmerk, met winglets op de flanken als een moderne MotoGP-racer. Grijze lak bedekt de oppervlakken slechts gedeeltelijk, zodat de structuur van de koolstofmatten op veel plaatsen zichtbaar blijft. De kuip is met de mond geblazen. In de voorkant van de kuip zit een kleine LED-koplamp.

Test ZERO SR/S 2020: Electric Zen

Duimrem voor achter

Ook de voor- en achterwielophangingselementen zijn absoluut racewaardig. De USD-voorvork en de volledig instelbare achterschokdemper zijn raceonderdelen met fabrieksspecificaties. Dymag-wielen van carbon zijn geschoeid met slicks, ze verminderen het gewicht en scherpen de uitstraling aan. J.Juan zorgt voor de remonderdelen. De achterrem moest worden weggelaten – die was een smet in het oog van Woolaway, want de Zero heeft immers geen versnellingspook. Een duimrem bedient nu de achterste stop. De duimrem zorgt ook voor iets meer symmetrie aan de uiteinden van het stuur, omdat de Zero ook geen koppelingshendel heeft.

Woolaway kon geen weerstaan aan kleine elektrische hints. Op de dummybrandstoftank en op het zadel van de Deus Customs Zero SR/S staan bliksemsymbolen. Als waarschuwing voor de e-aandrijvingstrein.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen