donderdag 28 maart 2024

Hardnekkig: MV Agusta overgenomen door KTM?

Bij MV Agusta schijnen ze nooit of bijna nooit rustig te slapen. Althans; zo is het de laatste 15 jaar of zo. De recente geschiedenis van de Italiaanse fabrikant is in feite een achtbaan, met ups en downs. Nieuwspagina’s worden jaarlijks volgeschreven door websites, vaak over gebeurtenissen die eigenlijk niets met motorrijden te maken hebben. Sinds Giovanni Castiglioni zo’n 12 jaar geleden eigenaar werd, was er de periode van AMG – Mercedes. De autotuner leek zelfs op weg naar een meerderheidsbelang, maar verliet het toneel in 2018. Het regime van Timur Sardarov, de huidige CEO van MV Agusta, volgde daarna en de rijke Rus zette Giovanni Castiglioni effectief buitenspel.

Maar MV Agusta is een verhaal dat lang geleden begon. Het begon allemaal met de legendarische Claudio Castiglioni – vader van Giovanni – die MV in de jaren 90 kocht en opnieuw lanceerde met de legendarische F4. Castiglioni senior had zonder twijfel de wil om terug te keren naar de pracht en praal van het verleden, maar maakte in weerwil van de plannen in de jaren 2000 een diepe crisis mee. MV Agusta werd verkocht aan buitenlandse groepen, waaronder Harley-Davidson. Die besloten begin jaren 10 de handen van MV Agusta af te trekken, waardoor het merk vlak voor de dood van Claudio Castiglioni weer in handen kwam van de familie. Zijn zoon Giovanni probeerde het afgelopen decennium verschillende keren om het bedrijf nieuw leven in te blazen, maar tussen crises, gebeurtenissen die uitliepen op bureaucratie en financiële onderzoeken, waren de laatste 15 jaren een moeilijke periode voor MV.

MV Agusta RC 2022: de drie gelimiteerde series met race-DNA

Optimistische plannen

Het management van Timur Sardarov laat weten dat MV Agusta de productieaantallen wil benaderen van Ducati, samen met een grote uitbreiding van het verkoopnetwerk. Ook zijn er afspraken om in nieuwe segmenten en markten modellen te lanceren. Denk daarbij aan lichte motorfietsen, omdat die een exponentiële stijging van de verkoop mogelijk zouden maken. Er wordt gesproken over grote investeringen (vorig jaar alleen al kondigde MV Agusta een kapitaalverhoging van 30 miljoen euro aan). Maat ondanks al die optimistische plannen beleeft MV Agusta nog steeds een periode van onzekerheid. De aangekondigde en verhoopte groei is nog geen realiteit. Integendeel, er circuleren geruchten over bevoorradingsproblemen die de verkooppunten in moeilijkheden brengen, waar motoren en onderdelen druppelsgewijs lijken aan te komen. Ook over de nieuwe modellen horen we niets. Na de EICMA van 2021, waar de Lucky Explorer Project werd gelanceerd, moeten de twee motoren het daglicht nog. Ook is het nieuws dat MV Agusta dit jaar niet aanwezig zal zijn op de EICMA niet logisch voor een bedrijf dat zichzelf opnieuw wil lanceren.

KTM wil overname?

In de context van algemene onzekerheid, die niet alleen de wereld van de tweewielers betreft, krijgt het gerucht dat steeds hardnekkiger een vorm van geloofwaardigheid waardoor het concreter lijkt. Het nieuws van een verkoop aan de kolos KTM duikt namelijk weer op. Zo’n verkoop zou zeer gunstig kunnen zijn voor MV Agusta. In Varese kunnen ze dan profiteren van de knowhow, terwijl de productie in Italië zou kunnen blijven. Zelfs zou MV Agusta kunnen terugkeren in de MotoGP, met een eenvoudige rebranding van één of twee motoren. Zo’n terugkeer zou nuttig kunnen zijn voor de herlancering van het merk. Dat het gerucht hardnekkiger wordt, heeft verband met de recente overeenkomst met KTM  om de motorfietsen van MV Agusta in Noord-Amerika te verdelen.

Het nieuws van de overname leek gisteren zijn eerste bevestiging te hebben gevonden, zoals gemeld werd door Speedweek. In het artikel steekt KTM hun intenties niet onder stoelen of banken, wat de verwachting van een persbericht doet groeien waarin de overname van de activiteiten van MV Agusta officieel zou worden aangekondigd. Het zou niet de eerste keer zijn dat KTM zaken doet met de familie Castiglioni , gezien de eerdere overname van Husqvarna. Dat is nu een aan KTM gelieerd merk (tussendoor was BMW nog kort eigenaar). Aan de ene kant zou een overname MV Agusta terug kunnen brengen aan de top, zowel wat betreft verkoopcijfers als het heroveren van de positie die hoort bij een historisch Italiaans merk. Aan de andere kant is er de vrees dat er van MV Agusta heel weinig zal overblijven. En dan mag Husqvarna als voorbeeld dienen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen