zaterdag 20 april 2024

Harley-Davidson staakt productie EVO Sportster

Harley-Davidson kondigt het einde aan van de EVO Sportster-productie. De laatste motorfiets liep onlangs van de productielijn.

De Sportster-lijn was onderdeel van Harley-Davidson’s line-up sinds de jaren 50. De nieuwe Sportster S, gebouwd rond het Revoution Max-blok, biedt Harley-fans een gespierde roadster voor de 21e eeuw. De luchtgekoelde EVO-lijn is geschiedenis, na een productie sinds 1986.

In het midden van de jaren 80 volgde de EVO V-twin het Ironhead-blok in de Sportster-serie op. De Ironhead Sportster had een slechte reputatie. Sommige rijders hadden veel geluk, maar anderen hadden een hekel aan de nukken van de motorfiets en vonden hem onbetrouwbaar.

Harley-Davidson onthult de Low Rider El Diablo

Dat was niet het geval met de Evolution Sportsters. De luchtgekoelde motor was gemakkelijk om mee te leven, en gemakkelijk te upgraden. Harley-Davidson bood de motor het grootste deel van zijn bestaan aan in 883cc- en 1200cc-varianten. Rijders konden het kleinere blok upgraden naar de grotere cilinderinhoud met goedkope standaardonderdelen en met de spullen van aftermarket-leveranciers zoals S&S kon je nog verder gaan.

De Sportster was gemakkelijk aan te passen aan nieuwe functies. In de beginjaren bood Harley-Davidson 883cc-versies van de Sportster aan. Later volgden zwaardere varianten, zoals de sportieve XR1200. Meer recent was de dikke 48 en de Iron 1200, met gruizige jaren 70 styling.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen