Introductie > BMW K1600GT/GTL

De theoretische verschillen tussen de GT – die als actieve toermotor wordt neergezet – en de GTL – die het ultieme comfort belichaamt – zijn vrij klein. Ze delen compleet hetzelfde motorblok en rijwielgedeelte, maar ook het kuipwerk is grotendeels gelijk. Het verschil zit ‘m voornamelijk in de zithouding die bij de GTL door het lagere zadel, de verder naar voren geplaatste voetsteunen en het stuur dat verder naar de bestuurder reikt veel meer op ontspannen comfort is gericht dan de GT waar je aanzienlijk actiever op zit. Ook is de op beide motoren elektrisch verstelbare kuipruit bij de GTL net even breder om je nog meer uit wind te houden. De rest van de verschillen komt bij de uitrusting pas naar voren en daar deed de GTL een grote greep in de elektronische grabbelton.

Nadat de voorgeprogrammeerde route in de nieuwe BMW Navigator III (accessoire) is geactiveerd, ontkoppel ik de motor met een vederlichte beweging van het hendel om vervolgens met een duidelijk waarneembare klak de eerste versnelling in te schakelen. Al meteen valt het op dat de motor niet de neiging heeft de forse massa te laten gelden. Het voelt zelfs erg licht en vanzelfsprekend aan dus kan alle aandacht om te beginnen naar de zespitter. Voor een grote schop onder de kont moet je doorstoten tot net boven de 4000 toeren, maar dan rukt hij ook wel echt lekker van de plaats. Doorklimmen tot 8000 toeren is nog nuttig en daarna zakt de dadendrang in en kun je beter naar een volgende versnelling overstappen.

De GT laat zich zo gemakkelijk in een bocht leggen dat het in eerste instantie even wennen is en er soms een streepje gas nodig is om hem er weer uit te trekken. Het algehele gevoel is: kom maar hier met die pas! Het bochtenverloop is heel neutraal en alleen als de bochten zich erg kort achter elkaar aandienen merk je de lengte van de motor en moet je even aan het werk, maar verder heb je nagenoeg vrijaf om lekker te rijden en om je heen te kijken.

De volgende dag is de GTL aan de beurt en ondanks de kleine verschillen met GT is het gevoel opvallend anders. Dit is echt aanzienlijk meer ontspannen ofwel aangenaam lui. De dertig extra kilo die de GTL ten opzichte van de GT draagt maken de GTL wat wiebeliger bij manoeuvreren en op hoge snelheid is er duidelijk meer beweging in het rijwielgedeelte. Maar verder is ook de GTL een heel fijne stuurmachine waar je heel actief mee kunt rijden en goede hellingshoeken mee kunt maken. Qua blok geniet je van dezelfde krachtbron, al past deze in mijn ogen beter bij de GT dan bij de GTL waar je nog wat meer bottompower zou willen om nog luier te kunnen rijden.

Eerder dan bij de GT ontdek ik een puntje van kritiek en dat is de bredere ruit. De windbescherming is minder dan op de GT en door de ronding ervan vertekent je beeld een beetje, wat op den duur gaat irriteren. Er zijn andere ruiten beschikbaar.

Meer genietend van de indrukwekkende vergezichten dan op de weg lettend, komt het uitermate goed uit dat de BMW’s beschikken over een heel betrouwbaar remsysteem als zich een groep bavianen op de weg heeft verschanst. Met de ogen wagenwijd open – van angst en verbazing – in de ankers, het ABS werkt vlotjes en de remweg is kort. Maar ook gewoon remmend is het systeem goed. Het aangrijpen is vloeiend en het gevoel en de krachtsopbouw daarna perfect. Daarbij kun je beide motoren ook onder een hellingshoek rustig in de ankers gooien, de koers blijft behouden en de motor richt zich niet op, keurig werk.

Na twee dagen zescilinderen door de prachtige natuur van Zuid-Afrika laat de GT een prefecte indruk achter en is op de GTL eigenlijk alleen de matige kuipruit aan te merken en zoals gezegd past het karakter van de zespitter net even beter bij de GT omdat het blok, actief behandeld, daarin het beste tot zijn recht komt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.