Introductie Suzuki GSX-R750

Uiteraard sta je op eenzame hoogte als je de enige deelnemer in de klasse bent en zo vergaat het de GSX-R750 al jaren. ‘Een snellere rondetijd’ was de doelstelling bij het ontwikkelen van de nieuwe einzelgänger. Het gewichtsverlies ten opzichte van het voorgaande model is met acht kilo aanzienlijk.

Net zo goed meetbaar als de gewichtsbesparing is de vermogenswinst en voor de degene die de getallen nog zo uit het geheugen kan opvissen, zal het op z’n minst opmerkelijk zijn dat het maximale vermogen van het 2011-model 150 pk bedraagt. Het is inderdaad exact gelijk aan het aantal paarden bij zijn voorganger. Dit is echter minder vreemd dan het lijkt als je het ophangt aan het doel ‘een snellere rondetijd’, niet een verhoging van het topvermogen maar een versterking van het middengebied is wat de GSX-R750 nodig had, terwijl het topvermogen minstens intact blijft.

Of de nieuwe GSX-R750 daadwerkelijk qua handelbaarheid leniger, soepeler en scherper is geworden, zal op het circuit moeten blijken, maar er is in ieder geval serieus wat veranderd in het chassis. Met zoveel vernieuwingen aan boord, en een zeker niet demotiverende buitentemperatuur van 14 graden met zon, hoeven ze niet aan te dringen om me met de motor het circuit op te sturen.

Al bij het uitrijden van de pitsstraat valt het op dat de stuurhelften wijder uit elkaar staan dan op het voorgaande model. En ook al staat de eerste sessie geheel in het teken van de kennismaking met het lastige Circuito Monteblanco, blijk je met 1m85 ruimte genoeg te hebben om me volledig achter de stroomlijn op te vouwen op het rechte eind zonder weerstandsverhogende uitsteeksels achter te laten. Daar valt ook meteen op dat je bij het opschakelen zonder koppeling de kracht naar de versnellingsbak wel even goed moet onderbreken, dus het gas net even meer sluiten dan gewoonlijk, anders blijf je in hetzelfde verzet hangen. Verder functioneert de bak licht, snel en trefzeker.

Na twee sessies zijn man en machine aan elkaar en aan het circuit gewend en moeten beide aan het werk. Het is vooral de opgefriste viercilinder die er zin in heeft. Het middengebied is inderdaad voelbaar sterker. Maar ook als we de vier-in-lijn op het rechte eind helemaal uitknijpen toont het blok betere prestaties door nog enthousiaster door te sjouwen tot in de toerenbegrenzer en niet vroegtijdig in te zakken.

Daarbij klinkt het heerlijk aan boord als de Suzuki door de toeren jankt, terwijl als je de GSX-R750 vanaf de pitmuur langs hoort komen het toch zeker beschaafd te noemen is. Het aanleggen van de rem verloopt heel genadig en de kracht, de doseerbaarheid en het gevoel in het remhendel zijn in het vervolg van het remproces constant en dik in orde.

Maar ondanks de puike prestaties in de machinekamer en het grenzeloze geloof in de ankers ben ik nog niet helemaal overtuigd over de prestaties van de Suzuki op het circuit. Het ontbreekt nog aan vertrouwen. Onder het mom van ‘stelschroeven zitten nu eenmaal niet voor niets op de veerelementen’ verandert er gedurende de volgende sessies hier en daar iets aan de vering. En met succes! Nu is de GSX-R750 weer de gooi-en-smijter die we in zijn voorganger al leerden kennen, maar dan nog lichtvoetiger.

Kijken we naar het gebruiksgebied waar we deze exoot het meest zullen aantreffen – op straat uiteraard – dan zal vooral het versterkte middengebied een groot voordeel zijn. Aangezien de Suzuki GSX-R750 geen natuurlijke vijanden in zijn klasse heeft en hij slechts 1500 euro duurder is dan zijn kleine broertje, zal die misschien wel wat te vrezen hebben.

Lees meer in de nieuwe MOTO73 en MOTOR Magazine!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?