Japanse fabrikanten sluiten fabrieken UPDATE

UPDATE 18-3
De motorshow in Tokio die plaats zou vinden op 25 maart is geannuleerd. De naschokken en chaos met transport maken het, naast de gevoelige situatie, onmogelijk om de show voor te bereiden, laat staan te houden.

De Bridgestone Group heeft een herstelplan van de fabrieken opgesteld. De vijf fabrieken in het oosten van Japan hebben het productieproces weer op gang gezet. Ze werken hard om de consequenties zo klein mogelijk te houden voor het totale productieproces. Er is een kantoor opgezet voor maatregelen in noodgevallen.

UPDATE 16-3-2011
Ook Bridgestone is getroffen. In de fabrieken in Tochigi, Nasu, Kuroiso, Tokyo werd geen kritieke schade gemeld. Uit veiligheidsoverwegingen was na de aardbeving wel de productie stopgezet. Bridgestone zal nagaan of de productie in de fabrieken in Tochigi, Nasu, Kuroiso en Tokyo opnieuw kan starten op basis van elektriciteitsbeperkingen en andere kwesties. In deze fabrieken werden geen gewonden of doden gemeld.

In de fabriek van Yokohama werd geen kritieke schade gemeld. Nadat de fabriek veilig werd verklaard, werd de productie gedeeltelijk herstart. Bridgestone zal nagaan wanneer de productie in de fabriek in Yokohama opnieuw op volle kracht kan draaien. Ook in deze faciliteit werden gelukkig geen gewonden of doden gemeld.

UPDATE 15-3-2011
Zojuist is bekend gemaakt dat de Japanse Grand Prix van 24 april wordt verplaatst naar 2 oktober. Het circuit heeft de aardbeving goed doorstaan, maar de toegangswegen en de gebouwen in de dichtsbijzijnde stad, waar de teams meestal verblijven, zijn beschadigd.

UPDATE 14-3-2011
De omvang van de natuurramp in Japan wordt steeds duidelijker. Ook de motorwereld heeft te kampen met de gevolgen van dit natuurgeweld. De aardbeving heeft bij Honda geleid tot een dodelijk ongeval van een medewerker. De 43-jarige man kwam om het leven nadat een muur instortte in het bedrijfsrestaurant. Meer dan 30 medewerkers raakten gewond.

Honda heeft per direct de productie stopgezet in de meeste motorfietsfabrieken. Ook Suzuki heeft besloten al hun zes fabrieken in Japan tijdelijk te sluiten. Op korte termijn wordt bekeken hoe de situatie is en worden verdere beslissingen genomen. Daarnaast biedt Honda hulp door duizend generatoren te leveren aan de hulpdiensten.

Yamaha lag het dichtst bij het episch centrum. Één medewerker van de afdeling is gewond geraakt. Verder is geen zichtbare schade aan het gebouw, alleen zijn delen van het testcircuit zwaar beschadigd. In tegenstelling tot Honda en Suzuki heeft Yamaha nog geen faciliteiten gesloten. Carmelo Ezpeleta van Dorna heeft laten weten dat Motegi zelf mag beslissen of de Grand Prix op 22 april door zal gaan. De schade aan het circuit is minimaal, maar hoe het met de infrastructuur is om het circuit is niet bekend. Dit kan de tweede keer op rij zijn dat de Japanse Grand Prix wordt verzet. Vorig jaar had Motegi te kampen met een vulkaanuitbarsting.

Al deze problemen zijn echter niets vergeleken bij de angst die bestaat voor een kernramp…

De Bridgestone Group heeft een herstelplan van de fabrieken opgesteld. De vijf fabrieken in het oosten van Japan hebben het productieproces weer op gang gezet. Ze werken hard om de consequenties zo klein mogelijk te houden voor het totale productieproces. Er is een kantoor opgezet voor maatregelen in noodgevallen.
 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?