vrijdag 19 april 2024

Jawa weldra terug in Europa

Jawa keert terug in Europa met de 300CL. Daarvan zijn nu ook de laatste specificaties onthuld.

Er is al enige tijd een ‘zullen ze, zullen ze niet’ discussie gaande rond de nieuwe Jawa-modellen en of ze wel of niet naar Europa komen. Het is geen verrassing dat in Europa motorrijders nieuwsgierig zijn naar deze klassiek gestileerde machines. Jawa liet lang op zich wachten met de officiële bevestiging van een Euro-model. Maar in welke landen de Jawa op korte termijn verkocht zal worden, is nog niet bekend gemaakt.

Jawa 300CL: kenmerken en specs

De styling en het design van de motorfiets blijft op het eerst gezicht onveranderd. De Jawa 300CL die naar Europa komt ziet er hetzelfde uit als het model dat in Europa verkocht zal worden. Natuurlijk zal wel de kentekenplaathouder op het voorsparbord verdwenen zijn. Alle veranderingen lijken vooral intern te zijn uitgevoerd en vooral om de motor door de Euro-emissievoorschriften heen te helpen.

Intern zal de motorfiets iets anders zijn afgesteld, wat deels te maken heeft met de verschillende klimatologische omstandigheden in Europa. Mar de afstelling heeft natuurlijk ook te maken met het behalen van de uitlaatgasdoelstellingen.

De ‘Europese’ Jawa zal iets minder vermogen hebben dan het Indiase model, zo’n 22 pk in tegenstelling tot de 27 pk van de Indiase modellen. Het koppel zal ook iets dalen, 24,9 Nm in plaats van de 27,1Nm. De capaciteit van de brandstoftank is ook iets afgenomen, 13,2 liter voor de Europese machine en 14 liter voor de Indiase.

De grootste en meest opvallende verandering is dat de Europese machine aanzienlijk meer zal wegen dan het Aziatische model, 182 kilo in plaats van 170 kg. De gewichtstoename zal ongetwijfeld te maken hebben met het meer geavanceerde ABS-systeem.

Er wordt gezegd dat de Europese motor een prijs krijgt van rond de €6.000,-. Daar moeten de Nederlandse belastingen nog bij.

Naast de nieuw geïntroduceerde 300 CL bestaat Jawa’s Europese portefeuille uit de 350 2T en de prachtige, volwaardige caféracer, de 350 OHC.

Meer info check jawamotorcycles.com

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen