donderdag 25 april 2024

KTM Enduro 2024: een interessante lading nieuwigheden

KTM heeft voor de enduromotoren een volledig nieuw frame ontwikkeld. Ook krijgen ze WP closed-cartridgevering, een verbeterde opbouw en een krachtige LED-koplamp. Momenteel worden de KTM door MOTO73 getest in Lesotho door medewerker en freestyle motorcrosser Jimmy Verburgh.

Met 95% nieuwe componenten legt de KTM Enduro 2024-serie de lat hoger dan ooit tevoren. De nieuwe motoren zijn nu uitgerust met een volledig nieuw frame, WP closed-cartridge vering, een verbeterde bovenbouw en een krachtige LED-koplamp. In wezen is de nieuwe KTM Enduro-serie klaar om elke uitdaging aan te gaan. Met meer dan drie decennia race-ervaring en meer dan 126 wereldtitels op zak is KTM de benchmark in de wereld van de enduro. Voor 2024 blijft het KTM EXC-gamma de lat hoger leggen op het gebied van prestaties, ontwikkeling en innovatie met de meest radicale transformatie tot nu toe.

Vernieuwd chassis

De ruggengraat van de KTM Enduro 2024-serie is het nieuwe hydrogevormde, lasergesneden en door robots gelaste frame. Dit element beschikt over nieuwe parameters voor lengte- en torsieafbuiging, waardoor meer energie wordt geabsorbeerd en de stabiliteit op het rechte stuk wordt vergroot. Aan de kant van het chassis zijn de KTM EXC- en EXC-F-modellen uitgerust met een volledig nieuwe WP XACT-vork met een gesloten cartridge van 48 mm en een nieuwe zuiger met middenklep die de oliestroom in de cartridge optimaliseert. Aan de achterzijde beschikken de nieuwe modellen nog steeds over het beproefde Progressive Damping System (PDS), dat voor 2024 is bijgewerkt en geoptimaliseerd om samen te werken met het nieuw ontworpen frame. Dit systeem wordt gecombineerd met een nieuwe WP Xplor PDS-monoshock. De vering is volledig instelbaar in compressie en rebound door middel van praktische handmatige verstellers en er is geen gereedschap nodig, terwijl de voorspanning van de monoshock eenvoudig kan worden aangepast met een speciale sleutel.

Het geheel nieuwe achterframe is in twee delen gemaakt van een combinatie van polyamide en versterkt aluminium. Het frame biedt plaats aan de geheel nieuwe Offroad Control Unit, voor een betere toegankelijkheid en bescherming van alle elektronische componenten van de motorfiets. Over ergonomie gesproken: de KTM Enduro 2024-serie is voorzien van een nieuwe bovenbouw – mede ontwikkeld dankzij de feedback van de rijders van het Red Bull KTM Factory Racing Team.

Het nieuw ontworpen voorspatbord is voorzien van lamellen om te voorkomen dat vuil en modder de rijder of de radiatoren raken, terwijl de nieuwe brandstoftanks van transparant polyethyleen (XPE) van 8,3 liter (voor viertaktmotoren) en 8,9 liter (voor tweetaktmotoren) het gemakkelijk maken om het brandstofpeil in de gaten te houden. Het elektronische beheer van de nieuwe motoren wordt verzorgd door de Offroad Control Unit, die het gebruik van relais en zekeringen vervangt. Bij een storing in een elektrisch onderdeel worden de uitgangen afzonderlijk uitgeschakeld, terwijl de foutstatus van elke eenheid wordt aangegeven door een rood of groen LED-lampje. De Offroad Control Unit regelt ook de werking van de uitlaatkleppen bij tweetaktmotoren en de twee verschillende optionele mappings, die via een op het stuur gemonteerd blok kunnen worden geselecteerd.

De tweetakten

Aan de motorzijde maakt de nieuwe Throttle Body Injection (TBI) technologie zijn debuut op de 2-takt motoren met gescheiden brandstofinjectie en menging, waardoor het vermogen soepeler wordt geleverd en de carburatie niet meer hoeft te worden aangepast wanneer de hoogte of de weersomstandigheden veranderen. Deze technologie maakt, net als zijn voorganger TPI, een aanzienlijke besparing van mengselolie mogelijk, wat resulteert in lagere verontreinigende emissies. De membraanklep heeft ook een belangrijke update gekregen, met de toevoeging van kunststof schotten aan de buitenkant die het hele inlaattraject beter afsluiten. Deze nieuwe indeling voorkomt een teveel aan brandstof bij steile beklimmingen en afdalingen en voorkomt dat de motor te arm of te vet loopt.

De KTM EXC 2024 2-takt-serie omvat de volgende modellen:

  • KTM 150 EXC TBI
  • KTM 250 EXC TBI
  • KTM 300 EXC TBI

De viertakten

De KTM EXC-F 2024 4-takt-serie is het resultaat van vele jaren aan de top van ’s werelds belangrijkste endurowedstrijden en biedt een dynamische combinatie van raceprestaties, ergonomie en technologie die in staat is elk terrein uit te dagen en het begrip limiet opnieuw te definiëren. Het zwaartepunt van de motor is geoptimaliseerd door het blok twee graden naar achteren te draaien en het tandwiel 3 mm lager te plaatsen, voor een aanzienlijk betere handelbaarheid en wendbaarheid. In combinatie met de voordelen van massacentralisatie en gewichtsreductie is het anti quat-gedrag van het chassis aanzienlijk verbeterd, wat resulteert in een betere tractie op steile hellingen of bij het openen van het gas bij het uitkomen van bochten in specials. Alle KTM EXC-F 2024-modellen kunnen worden uitgerust met de optionele Map Selector, waarmee niet alleen de vermogenskarakteristiek van de motor kan worden aangepast, maar ook de tractiecontrole en, voor het eerst op een enduromotor, de Quickshifter. Met dit accessoire kun je zonder koppeling opschakelen van de tweede tot en met de zesde versnelling, zodat je tijdens het schakelen het gas wijd open kunt houden.

De KTM EXC-F 2024 4-takt serie omvat de volgende modellen:

  • KTM 250 EXC-F
  • KTM 350 EXC-F
  • KTM 450 EXC-F
  • KTM 500 EXC-F

De nieuwe KTM EXC en EXC-F 2024 zijn vanaf juni verkrijgbaar bij de KTM-dealers. Zie voor prijzen – nog niet bekend – de site van KTM Nederland.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen