vrijdag 19 april 2024

Lightning Motorcycles ontwikkelt volledig gesloten productiemodel

Lightning Motorcycles liet onlangs weer van zich horen met de aankondiging van een  samenwerking met niobiumspecialist CBMM voor een nieuw snelheidsrecord. In die periode heeft het bedrijf zijn activiteiten in Hollister, Californië, ingekrompen en is het verhuisd naar een hoekje in het hoofdkwartier van motorzadelmerk Corbin. De kleinere werkplaats heeft Lightning’s ambitie niet doen krimpen. Het bedrijf heeft grote plannen voor de toekomst.

Lightning houdt het project ook niet onder de pet. De tekeningen van de volledig gesloten elektrische motorfiets, de Streetliner genaamd, hebben het daglicht al gezien. Lightning deelde in juni 2020 zelfs een video van de Streetliner in actie. De beelden laten niet alleen zien hoe het prototype op straat wordt getest, maar laten ook Lightning’s aerodynamische testapparatuur zien.

Met de Lightning 250 wil Lightning Motorcycles op de zoutvlakte van Bonneville sneller dan 402 km/u rijden

Die technologie is niet alleen voorbehouden aan de Streetliner. Lightning maakt ook gebruik van gestroomlijnd koetswerk voor zijn nieuwste Bonneville-project, de Lightning 250. Corbin plaatste al foto’s van de laatste constructie op zijn website, waarop de grote voor- en achterkuip te zien zijn die de elektrische motorfiets moeten helpen om Lightning’s doel van 250 mph (zo’n 402 km/u) te halen. Hoewel de Lightning 250 geen volledig gesloten ontwerp is, zou de snelheidsrecordpoging waardevolle aerodynamische gegevens en feedback moeten opleveren.

In Japan rijdt de Suzuki Katana-trein

De Streetliner is niet het enige handelsmerk dat Lightning onlangs heeft gedeponeerd. Het bedrijf heeft ook rechten aangevraagd voor de naam AeroBlade. Gezien de naam zou het potentiële project ook kunnen profiteren van de aankomende Bonneville-poging van de Lightning 250.

Dat gezegd hebbende, moeten we deze informatie met een korreltje zout nemen. De staat van dienst van de Lightning op de zoutvlakte is onbetwistbaar, maar het vertalen van dat succes naar de consumentenmarkt is herhaaldelijk een grotere uitdaging gebleken dan verwacht. Productievertragingen hebben de uitrol van het LS-218-model vertraagd en de budget-Strike sloeg niet aan bij. Lightning heeft nog een lange weg te gaan voordat een volledig gesloten Streetliner ooit op straat komt. Toch is het altijd intrigerend om te zien hoe Lightning probeert de ontwikkelingen rond het snelheidsrecordproject aan te passen voor de weg.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen