MAG-reactie op ANWB-ledenpeiling

“De uitkomsten in het 237 pagina's tellend verslag mogen op zijn minst twijfelachtig genoemd worden. Zo suggereert de ANWB dat er volgens haar leden geen uitzonderingspositie voor de motorrijders zou moeten komen. Dit is gebaseerd op on-line-discussies, maar het onderwerp komt in de enquête niet voor. Dat de ANWB deze categorie voertuigen stelselmatig negeert is ons al langer bekend. De auto is nog altijd de maatstaf, ondanks de bijna 700.000 geregistreerde motorfietsen in ons land en een groeiend gebruik voor woon-werkverkeer.”

“De eerste onzorgvuldigheid is het niet aangeven dat motorrijders wel degelijk mee blijven betalen aan de aanleg en het onderhoud van wegen. Zo blijft het hardnekkige misverstand bestaan dat wij gratis gaan rijden als de kilometerheffing in werking treedt. Niets is minder waar want de tolgaarders van het ministerie van Financiën hebben al op schandalige wijze laten merken ons onevenredig veel te willen belasten via een jaarlijkse vaste bijdrage. Zoals het zich laat aanzien staat de hoogte van dat bedrag in geen enkele verhouding tot ons beslag op de weg. Daarbij wordt één van de basisprincipes van de heffing onderuit gehaald. Het gebruik van een voertuig en niet het bezit zou belast moeten worden, maar dat geldt kennelijk niet voor motorfietsen.”

“De tweede onzorgvuldigheid is het niet duidelijk genoeg vermelden dat motorfietsen om zeer valide redenen niet aan het systeem mee kunnen doen. De kosten voor het innen van een bedrag per gereden kilometer zijn vele malen hoger dan de opbrengst, de techniek is er niet op ingericht omdat de registratiekastjes nog niet veilig ingebouwd kunnen worden in een motorfiets en de controlecamera's registreren alleen kentekenplaten aan de voorzijde van een voertuig.”

“De derde onzorgvuldigheid is het niet benoemen van de voornaamste reden om een kilometerheffing in het leven te roepen: de dagelijkse, kapitaalverslindende files. Daar hebben motorfietsen geen enkel aandeel in. Wij mogen al bijna twintig jaar tussen de files doorrijden. Zelfs de leden van de Tweede Kamer die zich over dit onderwerp moesten buigen hebben erkend dat motoren per definitie geen fileveroorzakers zijn. Dat de focus voor de ANWB en de overheid op auto's ligt is begrijpelijk, maar het is op zijn minst opmerkelijk dat enige nuancering ten aanzien van de motorfietsen in de toelichting en enquêtevragen ontbreekt.”

“De ANWB-enquête is wat motorrijders betreft een mislukt project. Mochten toekomstige kabinetten zich alsnog over dit onderwerp gaan buigen dan hopen wij dat er genuanceerder en zorgvuldiger mee wordt omgegaan.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.