donderdag 28 maart 2024

MBP C650V, een cruiser met een eigen gezicht

MBP C650V, een cruiser met een eigen gezicht. MBP heeft het goed gedaan en gekozen voor componenten van goede kwaliteit: vooraan twee remschijven met Nissin-remklauwen en achter ook een Nissin-remklauw. De 647cc-V-twin heeft een vermogen van 68 pk.

Het is niet gemakkelijk om je te onderscheiden in een categorie die zo druk is en gekenmerkt wordt door tamelijk strenge stilistische criteria als die van de cruiser. Maar MBP is erin geslaagd zijn gloednieuwe MBP C650V, die nog maar enkele dagen geleden werd voorgesteld, een persoonlijkheid te geven, met respect voor de dogma’s. Dus bij het ontwerpen van het silhouet van dit 2023-model hebben de stylisten van het Chinese merk enkele originele elementen geïntroduceerd, met name de luchtinlaten aan de zijkant, de dubbele uitlaatpijpen, het grote lichtcluster aan de voorkant en de rugleuning van de passagier.

Harley-Davidson: hier is de nog niet getoonde Nightster S

MBP C650V: krachtig blok

Er is nog iets waarin de MBP C650V – volgens de geclaimde cijfers – uitblinkt, en dat zijn de prestaties. Zijn V-twin van 647 cc heeft een vermogen van 68 pk (51 kW) bij 8.500 tpm en een koppel van 62 Nm bij 7.000 tpm, voldoende om 175 km/u te halen, wat voor deze categorie een respectabele snelheid is.

MBP heeft de zaken goed aangepakt en componenten van goede kwaliteit gebruikt: aan de voorzijde twee remschijven met Nissin-remklauwen, net als de remklauw van de achterste schijf. Het ABS antiblokkeersysteem is tweekanaals.

Bescheiden veerwegen, zoals gebruikelijk in deze categorie: achter zijn twee KYB-schokdempers die op vijf niveaus in voorspanning verstelbaar zijn en een veerweg van 55 mm mogelijk maken; vooraan een traditionele upside-down-voorvork, waarvan de kroonplaten breed zijn vanwege de omvangrijke voorband. De wielen zijn gespaakt, maar laten tubeless banden toe.

Curieus bij de MBP C650V is de aanwezigheid van een instrumentarium met twee beeldschermen, één op de klassieke plaats en de andere op de tank. De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar de lancering zal binnenkort plaatsvinden op de Britse markt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen