Met ruim 400 over een zoutvlakte

Toen het zoute meer Lake Bonneville tientallen jaren geleden opdroogde kregen racefans een 412 vierkante kilometer grote racebaan van moeder natuur cadeau. De dikte van het zout is op sommige plekken wel bijna 2 meter. In de zomermaanden worden er op deze zoutvlakten, ten noordwesten van Utah in de Verenigde Staten, verschillende pogingen gedaan om snelheidsrecords te verbreken. Er zijn door voertuigen met straalmotoren belachelijk hoge snelheden van tegen de 1000 kilometer per uur bereikt op dit magische witte land. Veel onafhankelijke motortuningsbedrijven reizen in de zomer af naar deze bijzondere plek om te proberen de snelheidsrecords op hun naam te schrijven. Er worden records verbroken in verschillende klassen, gebaseerd op bijvoorbeeld de cilinderinhoud.

Ook het Nederlandse bedrijf Twin Motorcycles zal afreizen naar Amerika om aldaar een recordpoging te doen op de speciaal hiervoor gebouwde motoren. Deze machines zijn gebouwd door Harley-Davidson in Glendale, en worden verder ontwikkeld door Twin Motorcycles. Het bedrijf heeft namelijk niet alleen een grote fascinatie voor Buell-motoren, maar ook voor snelheid.

In samenwerking met verschillende snelheidsmaniakken zullen de medewerkers van Twin Motorcycles op de Buell’s gaan proberen om de huidige snelheidsrecords te verbreken. Aangezien dit de eerste keer is dat dit bedrijf iets dergelijks van plan is, verwachten ze niet dat ze met keiharde resultaten naar huis kunnen gaan. Toch hebben zij er erg veel vertouwen in dat zij successen kunnen behalen. De motoren waarmee zij naar Amerika gaan zijn verre van standaard en dat is aan het uiterlijk dan ook goed te zien.

De eerste machine is een zeer speciale versie van de Buell XBRR 1340cc, waarvan het motorblok speciaal gebouwd is. Het bedrijf zal op deze motor proberen records te verbreken in de 1350cc-klasse. De Buell zal rijden op speciale brandstof om nog meer vermogen uit het blok te kunnen krijgen.

Ook beschikken zij over een Buell XB9 met een opgeboorde cilinderinhoud. Deze motor zal rijden in de 1000cc-klasse.

De derde motor is een Buell 1125R met speciale zuigers en nokassen, die ook zal rijden in de 1350-klasse. Ook maken zij op deze motor gebruik van speciale inlaatkelken, die zijn ontworpen door een bevriende monteur uit Finland. Zij zullen de spullen die zij voor deze motor ontwikkelen later ook gaan gebruiken om te verkopen aan hun klanten, die dit vervolgens voor hun straatmotoren kunnen gebruiken.

Het is wel duidelijk dat het bedrijf erg gemotiveerd is om de snelheidsrecords te verbreken. Het zou natuurlijk leuk zijn als Nederlanders de snelste blijken te zijn op dit witte Amerikaanse stuk land van zout. We houden je op de hoogte over de ontwikkelingen binnen dit snelheidsavontuur. Later meer!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.