donderdag 18 april 2024

Motormerken staken leveringen aan Rusland

Premier Vladimir Poetin arriveerde op de 14e International Biker Rally in Sevastopol, de Krim, aan het Gasfortmeer, rijdend op een Harley-driewieler versierd met Russische en Oekraïense vlaggen. De rally bracht in juli 2010 motorrijders uit Wit-Rusland, Oekraïne, Rusland, Kazachstan, Litouwen, Letland, Duitsland, Slowakije, Bulgarije, Roemenië, Polen, Zweden, Tsjechië, Servië, de VS en Israël samen. @ premier.gov.ru

Gezien de ineenstorting van de roebel, de verstoring van de financiële dienstverlening in Rusland en de algemene economische onzekerheid, zullen niet veel Russische burgers er op dit moment aan denken om geïmporteerde motorfietsen te kopen.

Toch zal het moeilijker worden om er een te kopen nu Amerikaanse, Europese en Japanse fabrikanten hun zaken met Rusland opschorten als gevolg van de invasie van Oekraïne en de daaruit voortvloeiende internationale sancties.

Amerikaanse fabrikanten

Harley-Davidson stopte begin vorige week de export naar Rusland en schortte tot nader order alle activiteiten in het land op. De Russische leider Vladimir Poetin heeft al eerder Harley-Davidson motorfietsen gebruikt voor foto’s, zoals op de foto hierboven, hoewel het onwaarschijnlijk is dat het merk in de gratie zal blijven na de recente stap van de Motor Company.

Polaris, het moederbedrijf van Indian Motorcycles, sloot zich aan bij Harley-Davidson door te stoppen met de verkoop van alle motor- en powersports producten. Dit omvat ook Polaris’ assortiment UTV’s en sneeuwscooters.

Europese fabrikanten

Volkswagen Group, waartoe Ducati behoort, heeft eind vorige week ook alle activiteiten in Rusland opgeschort. Alle getroffen werknemers zullen ‘korte termijn arbeidsuitkeringen, betaald door Volkswagen’ ontvangen.

Against the background of the Russian attack on #Ukraine#VWGroup has decided to stop the production of vehicles in #Russia (Kaluga, Nizhny Novgorod) until further notice. Vehicle exports to Russia will also be stopped with immediate effect. (1/2)— Volkswagen Group (@VWGroup) March 3, 2022

BMW heeft de banden met Rusland doorgesneden door de levering stop te zetten en de lokale productie met de Russische partner Avtotor stop te zetten. ‘Wij veroordelen de agressie tegen Oekraïne en volgen de ontwikkelingen met grote bezorgdheid en verbijstering’, aldus BMW. Oekraïne levert een aanzienlijke hoeveelheid neon voor autochips, evenals componenten voor kabelbomen die in BMW-voertuigen worden gebruikt. BMW Motorrad-producten behoorden tot de populairste motorfietsen in Rusland voordat het verkoopverbod werd ingesteld.

De in Rusland geboren CEO van MV Agusta, Timur Sardarov, heeft een open brief gepubliceerd waarin hij de acties van Rusland veroordeelt. ‘Voor mij als Rus is dit de grootste tragedie van mijn 40-jarig bestaan,’ schreef hij. ‘Ik heb nooit gedacht dat ik me zo verraden zou voelen door het optreden van mijn eigen land… Mijn gedachten en gebeden gaan uit naar het Oekraïense volk en de arme Russische soldaten, jonge jongens die in dit broedermoordconflict zijn geworpen.’ In een andere post noemde hij de aanval ‘de grootste tragedie van mijn generatie.’

Japanse fabrikanten

In Japan kondigde Honda aan te stoppen met het verschepen van auto’s en motorfietsen naar Russische dealers en klanten. Suzuki stopt de levering van auto’s en motorfietsen naar Rusland zolang zij dat nodig achten, en ook Yamaha Motor heeft alle zaken met de regio opgeschort, van motorfietsen tot sneeuwscooters en buitenboordmotoren.

5 vreemde motorfietsen ooit in een oorlog gebruikt

Russische motorfietsen van eigen bodem

Ural heeft sinds vorige week niets meer op Instagram gepost en laat hun anti-oorlogsboodschap voor zich spreken. Ural vertelde dat ze zich later zorgen gaan maken over langetermijnplannen. Voor nu is het voor Ural moeilijk een balans te vinden om de activiteiten stabiel te houden vanwege de openlijke kritiek op de invasie. De Russische regering heeft de afgelopen week steeds strengere maatregelen genomen tegen anti-oorlogsuitingen.

Het lijkt erop dat de meerderheid van de westerse motorfabrikanten geen zaken meer doet met Rusland, en naarmate de crisis voortduurt, kunnen meer fabrikanten zich aansluiten. Het is onwaarschijnlijk dat de verschepingen worden hervat voordat er grote veranderingen hebben plaatsgevonden, waaronder het einde van de Oekraïense invasie, de opheffing van zware sancties, de heraansluiting van Rusland op het mondiale banksysteem en een nieuwe geopolitieke situatie waardoor je zonder risico’s zaken kunt doen met Rusland.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen